باغبانی و کشاورزی

بهترین کود برای محصول درشت‌تر

برای موفق شدن در زمینه‌های مختلف نیاز است تا کیفیت خدمات و محصولات خود را افزایش دهید. در حقیقت تنها راه باقی ماندن در بازار رقابتی هر نوع کسب‌وکاری، این نکته است که خدمات خود را به صورت با کیفیت و با هزینه‌ی معقولی ارائه دهید. همانطور که می‌دانید برای موفق شدن در زمینه‌ی کشاورزی و باغبانی نیاز است تا محصولاتی داشته باشید که با کیفیت خوبی تولید شده باشند. از طرف دیگر، هزینه‌های ثابت و عملیاتی مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه یا بهره‌برداری از زمین کشاورزی باید به نحوی باشد که بازگشت سرمایه‌ی آن تضمین شده باشد. داشتن محصولات درشت‌تر همواره مورد توجه کشاورزان و باغابانان بوده‌است. در حقیقت برای آن که بتوان به این هدف رسید، نیاز است تا اصول مرتبط با این موضوع را موشکافی کرد. با توجه بر تأثیر درشت بودن محصول بر کیفیت و حتی هزینه‌ی آن، در این مقاله به بررسی کودهای می‌پردازیم که برای محصول درشت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین در نظر داشته باشید که برای مشاهده و خرید انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

کیفیت محصولات کشاورزی

همانطور که می‌دانید برای آن که بتوان سود مناسبی از هر نوع فعالیت کشاورزی و باغداری به دست آورد، نیاز است تا بر تمامی اصول این حیطه‌های شغلی مسلط شد. به عنوان مثال برای آن که بتوان از به فروش رسیدن بیشترین میزان حجم محصولات مطمئن شد، باید گیاهانی را پرورش داد که محصولات آن‌ها، بیشترین تقاضا را داشته باشند. از طرف دیگر، کیفیت محصولات، مهم‌ترین عامل به فروش رسیدن آن‌ها است. با توجه به این موضوع نیاز است تا کیفیت محصولات گیاهی را با استفاده از آخرین پیشرفت‌های صورت گرفته در حیطه‌ی کشاوری افزایش داد. دمای نگهداری، حمل و نقل، آبیاری و اندازه محصول مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در رابطه با افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، به آن‌ها توجه داشت. پس از توضیح پارامترهای ذکر شده، به بررسی اندازه‌ی محصول و کودهای مؤثر برای آن می‌پردازیم.

  • دمای نگهداری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در ارتباط با افزایش کیفیت محصولات کشاورزی به آن توجه داشت آن است که دمای نگهداری از محصول باید مطابق با نوع محصول تعیین شود. در حقیقت اگر گلخانه‌ای دارید که در آن به کشت قارچ می‌پردازید و در قسمتی دیگر از آن کشت گلخانه‌ای موز دارید، نباید هر دو محصول ذکر شده را در یک شرایط دمایی و درون یک انبار نگهداری نمایید. در حقیقت عدم شناسایی دمای نگهداری محصول، تأثیر مستقیمی بر فاسد شدن و قارچ زدن آن خواهد داشت پس نیاز است تا پیش از شروع به انبار کردن محصولات، با گستره‌ی دمایی مورد نیاز آن‌ها آشنا شوید.

  • حمل و نقل

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جابه‌جایی محصولات به دلیل آن که نهایتا در مدت یک الی دو روز صورت می‌گیرد، تأثیر خاصی بر کیفیت محصولات ندارد؛ اما سخت در اشتباه هستند. در حقیقت آمار نشان داده که جابه‌جایی نامناسب محصولات، مانند عدم بسته‌بندی صحیح و یا استفاده از مخزن کوچک برای انتقال، باعث می‌شود تا کیفیت محصولات با افت شدیدی مواجه شود.

  • آبیاری

آبیاری گیاهان به قدری بر کیفیت محصولات تأثیرگذار است که امروزه سیستم‌های گسترده‌ای برای آن ابداع شده‌است. از طرف دیگر برخی از افراد تصور می‌کنند که می‌توانند تمامی گیاهان خود را با استفاده از یک سیستم آبیاری و با میزان مشخصی از آب، آبیاری کنند. این کار نه تنها باعث کاهش کیفیت محصول می‌شود که ممکن است تمامی گیاهان شما را در معرض تلف شدن قرار دهد.

  • اندازه‌ی محصول

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای افزایش کیفیت محصولات خود به آن توجه داشته باشید، داشتن محصولاتی با اندازه‌ی درشت‌تر است. در حقیقت، برای یک مشتری در وهله‌ی اول، ظاهر میوه و محصول شما اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری که به افزایش شاخصه‌های کیفی محصولات شما نیز کمک به سزایی می‌کند، اندازه‌ی محصولات است. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی این فاکتور مهم می‌پردازیم.

 

محصول درشت

همانطور که ذکر شد، به هر اندازه‌ای که محصول شما درشت‌تر باشد، کیفیت ظاهری محصول نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه، تعداد مشتریان شما نیز افزایش می‌یابد. تعداد افرادی که برای افزایش حجم محصولات خود اقدامات مختلفی انجام داده‌اند بسیار زیاد است. در حقیقت جذاب بودن این موضوع باعث شده تا امروزه شیوه‌های مختلفی برای افزایش حجم محصولات ابداع شوند. نتیجه‌ی تحقیقات کارشناسان باعث شده تا دو عنصر مهم برای داشتن محصولات درشت‌تر معرفی شوند. کلسیم و پتاسیم، عناصری هستند که با تأثیرگذاری بر دو مرحله از رشد گیاه، باعث درشت‌تر شدن محصولات می‌شوند. در ادامه، دو عامل تأثیرگذار بر رشد حجم محصولات و عناصر تأثیرگذار بر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. تقسیم سلولی

یکی از مهم‌ترین مراحلی که باید برای افزایش حجم و اندازه‌ی محصولات به آن توجه داشت، مرحله‌ی رشد گیاه است. در حقیقت این مرحله با عنوان تقسیم سلولی نیز شناخته می‌شود. برای آن که بتوان بیشترین استفاده را از این مرحله برد، نیاز است تا زمانی که میوه شروع به تشکیل شدن می‌کند، صبر نمایید. اما چگونه می‌توان با استفاده از تقسیمات سلولی، محصولات درشت‌تری داشت؟ جواب این سؤال به نوع رابطه‌ی تقسیم سلولی و حجم محصول مرتبط می‌شود؛ در حقیقت به هر اندازه که بتوان تعداد دفعات تقسیم سلولی را افزایش داد، به همان اندازه نیز می‌توان حجم محصول را افزایش داد. عنصری که بیشترین تأثیر را بر افزایش تقسیم سلولی می‌گذارد، عنصر کلسیم است.

 

زمان مناسب برای افزایش تعداد تقسیم‌های سلولی

برای آن که بتوانید بیشترین بازده را از کلسیم و تقسیمات سلولی دریافت نمایید نیاز است که اقدام شما در زمان مناسبی صورت گیرد. اما در چه زمانی باید به فکر افزایش تعداد دفعات تقسیمات سلولی باشیم؟ در ابتدا نیاز است که به این موضوع اشاره کنیم که در ابتدای فصل رشد، نباید اقدام به این کار کرد چرا که اکثر گیاهان و درختان، در این فصل، قدرت تنفس بالایی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا میزان جذب مواد غذایی و تقویتی توسط آنان کاهش یابد. با توجه به نکته‌ی اخیر، بهترین زمان افزایش تعداد تقسیم‌های سلولی زمانی است که برداشت محصول تازه صورت گرفته باشد؛ در حقیقت برای افزایش محصولات نیاز است از سال قبل اقدام نمایید.

 

2. قند میوه

دومین عاملی که باید برای افزایش حجم محصولات به آن توجه داشت، میزان قند میوه‌ها است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که به هر میزانی که قند میوه‌ها بیشتر باشد، به همان میزان نیز، آن میوه درشت‌تر است. در حقیقت زمانی که قند میوه، زیاد باشد، سلول‌های تشکیل‌دهنده‌ی محصول شما نیز بزرگ‌تر هستند. حضور قند زیاد در بافت سلول تشکیل‌دهنده‌ی گیاه، باعث می‌شود تا درون میوه، شاهد پتانسیل اسمزی باشیم. این موضوع باعث می‌شود تا پس از پایان فصل رشد، محصولات درشت‌تری را به دست آوریم. یکی از مهم‌ترین عناصری که برای افزایش قند میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پتاسیم است. در حقیقت، پتاسیم باعث انتقال و تجمع مواد قندی در درون گیاه می‌شود و همین موضوع باعث شده تا امروزه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین عناصر این حیطه شناخته شود.

در نظر داشته باشید که می‌توانید برای خرید انواع کودهای دارای پتاسیم موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا  وارد شوید.

آبیاری و قند میوه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ارتباط با قند میوه مطرح می‌شود، میزان آبی است که درون بافت‌های سلول آن وجود دارد. همانطور که ذکر شد، با افزایش قند موجود در میوه، پتاسنیل اسمزی رخ می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا اسمولیت‌های زیادی در میوه تجمع کنند. زمانی که شاهد تجمع این مواد باشیم، محصول ما، به شدت نیازمند جذب آب خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود تا در زمان استفاده از پتاسیم برای افزایش قند میوه، میزان آبیاری را نیز افزایش دهیم تا حجم سلول بیشتر شود که نتیجه‌ی این کار، به دست آوردن محصول درشت‌تر خواهد بود.

 

عناصر موجود در کودهای بزرگ‌کننده‌ی محصول

تاکنون به فرآیند بیولوژیکی رشد اندازه‌ی میوه‌ها اشاره کردیم. همانطور که ذکر شد، کاربرد دو عنصر کلسیم و پتاسیم در دو مرحله‌ی یاد شده بسیار مهم است. اما این دو عنصر به تنهایی کافی نیستند. گیاهان برای رشد و افزایش کیفیت محصولات خود نیازمند بهره‌مند شدن از انواع مواد معدنی ماکرو  و میکرو  هستند. عناصر تشکیل دهنده‌ی ماکرو، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، سولفور، منیزیم، کربن و هیدروژن هستند. از طرف دیگر، عناصر تشکیل‌دهنده‌ی میکرو نیز آهن، روی، بور، مولبیدن و منگنز هستند. با توجه به این نکته، استفاده از کودهایی که از عناصر ذکر شده تشکیل شده باشند، باعث افزایش اندازه‌ی محصول خواهد شد.

برای خرید انواع کودهای میکرو ریزمغذی موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا و برای خرید انواع کودهای ماکرو از اینجا وارد شوید.

کود و محصول درشت‌تر

تاکنون توانسته‌اید تمامی اطلاعات مورد نیاز برای درشت کردن محصول را به دست آورید. شناخت فرآیند فیزیولوژیکی و مواد معدنی مؤثر بر آن، یک دید کلی برای نحوه‌ی رشد گیاه به شما می‌دهد. اما برای آن که بتوانید به شیوه‌ی کاملا مناسب و حرفه‌ای به هدف خود که بزرگ‌تر کردن محصول است، برسید نیاز است تا از کودهای مناسب این کار استفاده کنید. استفاده از کودهایی مانند کالفومیت، کلبرون، سوپرگرین 4، هاسکون ام 10، گرین پلنت 1 و گرین پلنت 2، باعث می‌شود تا محصولات شما به صورت کاملا مناسبی درشت‌تر شوند. این نکته را فراموش نکنید که بدون استفاده‌ی درست و منطقی از سیستم‌های آبیاری، رسیدن به این هدف ممکن نیست.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی رابطه‌ی درشت‌تر شدن محصولات و کیفیت آن‌ها پرداختیم. همانطور که ذکر شد، فرآیندهای رشد گیاه بر اندازه و حجم محصولات تأثیر بسیار زیادی دارند. از آن جایی که کودهای مورد استفاده باید حاوی مواد معدنی (مخصوصا پتاسیم) باشند، کودهایی را انتخاب کنید که بیشترین حجم از مواد ذکر شده را دربر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *