گلخانه

4 نوع کشت گلخانه ای مقرون ‌به‌صرفه

احتمالا تا به امروز با واژه‌ی کشت گلخانه‌ای آشنا هستید. بهتر است این واژه را کمی تخصصی‌تر بررسی کنیم. کشت گلخانه‌ای یا Greenhouse Cultivation به فرآیندی گفته می‌شود که در آن محصولات گیاهی از هر نوع در یک اکوسیستم خاص گلخانه‌ای کاشته می‌شوند. این نوع کشت به کشاورزان این امکان را می‌دهد که کیفیت و بازدهی محصولات خود را افزایش دهند. ما در این مقاله سعی داریم تا بهترین نوع کشت گلخانه‌ای را بررسی کنیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای مطالعه مقاله “نکات قابل توجه در حمل  و نقل محصولات گلخانه­ای” از این لینک استفاده کنید.

کشت گلخانه‌ای

یکی از کارکردهای کشت گلخانه‌ای و احتمالا عملکرد اصلی کشت گلخانه‌ای این است که گیاهان در یک میکرو اکوسیستم شروع به رشد و پرورش می‌کنند که از شرایطی ایده‌آل برای ادامه‌ی حیات آن‌ها برخوردار است. در نتیجه با گیاهانی سالم و قوی روبرو خواهیم شد و تولید محصول نیز به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت. طراحی گلخانه‌ای امری تخصصی بوده و باید بر اساس اصول علمی صورت بگیرد. در اصل به یک محیط کاملا کنترل شده برای گیاهان احتیاج داریم تا تمام نیازهای گیاهان به خوبی در نظر گرفته شده و تامین شود.

سیستم‌های طراحی شده برای محیط زیست که کاملا کنترل شده نیز هستند و برای تولید گیاهان طراحی و اجرا شده‌اند، در سراسر جهان مرسوم بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین صورت مواد و فرآورده‌های گیاهی در یک مکان امن و در یک زمان معین با کیفیتی عالی و مطلوب تولید شده و در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرند. کشت گلخانه‌ای این قابلیت را دارد که گیاهان را خارج از فصل خود به بهترین شکل ممکن تولید و در دسترس همگان قرار دهد. ایجاد این کیفیت مطلوب برای تهیه گیاهانی بدون کشت گلخانه‌ای امکان پذیر نخواهد بود. البته ناگفته نماند که کشاورزی با کشت گلخانه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری ویژه و کلانی داشته که البته بازدهی بسیار بالایی را نیز به همراه دارد.

شرایط مناسب کشت گلخانه‌ای

به طور کلی گیاهان مانند انسان‌ها به دنبال شرایطی مطلوب و مناسب هستند تا بتوانند به خوبی رشد داشته باشند. البته تحقیقات نشان می‌دهد که شرایط انسان‌ها و گیاهان تا حدودی شبیه یکدیگر است. به همین دلیل شرایط مطلوب را باید یک کشاورز تشخیص دهد و آن را برای گیاهان خود فراهم کند. اینگونه می‌توان به یک کشت گلخانه‌ای مطلوب و مناسب دست پیدا کرد. اولین نکته نور مطلوب خورشید است که باید برای رشد خوب و مناسب گیاهان مورد استفاده قرار گیرد. در اصل آن‌ها به ماده‌ای بنام ATP نیاز دارند. ATP، ماده‌ای ضروری برای گیاهان است که تنها با عمل فتوسنتز در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت.

این موضوع نشان می‌دهد که در هر حال گیاهان در کشت گلخانه‌ای نیز به نور و رطوبت مطلوب و مناسبی نیاز خواهند داشت. بر اساس تحقیقات انجام شده گیاهان به 6 تا 8 ساعت نور در روز و همچنین 45 تا 60 درصد رطوبت مناسب در هوا نیاز دارند تا مانند گیاهان موجود در فضای باز عملکرد مطلوب و محصول با کیفیتی داشته باشند. بهتر است دمای مطلوب در کشت گلخانه‌ای نیز در طور روز از 20 درجه بیشتر و در طول شب از 7 درجه کمتر نشود. در این میان بهتر است بدانید که محصولاتی که برای کشت گلخانه‌ای مناسب هستند شامل توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و خیار، زعفران، سبزی‌های خوردنی، فلفل دلمه‌ای، صیفی‌جات، گیاهان دارویی و گل‌های تزئینی می‌باشد.

4 نوع کشت گلخانه‌ای اقتصادی و مناسب

کشت گلخانه‌ای عملی با ریسک بالا است که باید قبل از هر اقدامی آن را موشکافانه بررسی کرد. ما در این قسمت به شما خواهیم گفت که کدام موارد مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند و بازدهی بالاتر و مطلوبی را برای شما خواهند داشت.

برای مشاهده محصولات گلخانه­ای از این لینک استفاده کنید.

  • کشت گلخانه‌ای شاخه گل‌های بریده از گل‌های زینتی

شاید باور نکنید اما درآمد شاخه گل‌های بریده گل‌های زینتی در بین محصولاتی که کشت گلخانه‌ای می‌شوند، دارای درآمد بالایی است و جزء محصولات پرسود محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید گل‌ها هر کدام در موقعیت‌های مختلف و مکان‌های متفاوت معنای خاص خود را دارند. ضمن اینکه گل‌های زینتی طرفداران بسیاری را داشته و این خود به تنهایی یک امتیاز برای شما محسوب می‌شود. در این بین بعضی از گل‌ها درآمد کشت گلخانه‌ای شما را افزایش خواهند داد. گل‌هایی مثل مریم گلی، گل جعفری، رز، ساناز هفت رنگ، داوودی، مارگریت، گازانیا، انواع درختچه‌ها و غیره به دلیل پرطرفدار بودن می‌توانند شما را به درآمدی بالا برسانند.

  • کشت گلخانه‌ای قارچ

یکی دیگر از کشت‌های بسیار مناسب و اقتصادی کشت گلخانه‌ای قارچ است. قارچ یکی از ملزومات جدانشدنی از سفره مردم بوده که هم طرفداران داخلی و هم خریداران خارجی فراوانی دارد و قادر است در کوتاه مدت شما را به سود فراوانی برساند. نکته جالب اینکه به سرمایه اولیه زیادی نیاز نداشته و با هزینه تقریبی کمتر از 20 میلیون و دارا بودن تنها 2 سالن گلخانه، به راحتی امکان ایجاد شرایط کار برای شما فراهم خواهد بود. ضمن اینکه همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فضا برای صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار مناسب است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

  • کشت گلخانه‌ای توت‌فرنگی

در دسته‌بندی گیاهان پرسود برای کشت گلخانه‌ای، توت‌فرنگی نیز یکی از بهترین گیاهان سودده است. تقاضا برای عرضه آن زیاد بوده و حاشیه پرسودی دارد. قیمتی نسبتا بالایی داشته و در سطح جهانی طرفداران خود را خواهد داشت. این میوه پرسود با تقاضای خارج از فصل توانسته است به خوبی بازار خوبی داشته باشد. حال با کمک کشت گلخانه‌ای ما در تمام فصول این میوه لذیذ و دوست داشتنی را خواهیم داشت که البته سود فراوانی را نصیب تولید کنندگان خود می‌کند. البته ناگفته نماند که باید در متراژ بالا پرورش آن صورت بگیرد چون در متراژ پایین هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

  • کشت گلخانه‌ای زعفران

بطور حتم خبر دارید که زعفران یک گیاه بسیار با ارزش و البته مفید است. کشور ما در قرن 21 جزء بزرگترین و مهم‌ترین صادر کننده‌های این طلای سرخ است. پس عجیب نیست که در بین گیاهان پرسود برای کشت گلخانه‌ای، زعفران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. البته نه تنها در ایران که در تمام دنیا زعفران گیاهی مانند جواهر است که طرفداران خود را دارد. این گیاه تنها به 6 بار آبیاری نیاز داشته که در طول سال برای آن کافی است. ضمن اینکه نیازی به زمین چند هکتاری ندارد و برخلاف توت‌فرنگی در یک گلخانه کوچک نیز قابل کاشت است.

سخن پایانی

به طور کلی هدف ما از این مقاله این بود که نشان دهیم کدام کشت گلخانه‌ای کدام محصولات می‌توانند برای کشاورزان اقتصادی و مناسب باشند. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *