گل و گیاه

10 گیاه موثر در رفع افسردگی

دهه‌ها و حتی قرن‌هاست که برای رفع مشکل افسردگی از گیاهان دارویی استفاده می‌شود. البته در این بین، داروهای شیمیایی نیز تاثیرات خود را داشته‌اند اما بیشترین تاثیرگذاری به داروهای گیاهی اشاره می‌کند که در میان افراد پایدارترین عملکرد را دارند. طبق آمار مرکز ملی آمار سلامت آمریکا، از هر 10 نفر آمریکایی 1 نفر از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کند. در ایران آمار مشخصی وجود نداشته و ناگفته نماند که داروهای ضدافسردگی در دنیا و همچنین ایران در دسته سومین داروهای تجویزی پزشکان برای بیمار هستند. اما موضوع اصلی این است که بهتر نیست به جای استفاده از داروهای شیمیایی، گیاهان دارویی جایگزین شوند که هم تاثیرات پایدارتری دارند و هم بیشتر در دسترس ما هستند؟!

در این مقاله به بررسی و معرفی گیاهان موثر در رفع افسردگی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات مورد نیاز موجود در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

جهت مطالعه مقاله “با پرورش این گیاهان ثروتمند شوید” از این لینک استفاده کنید.

10 داروی برتر در درمان افسردگی

زندگی مدرن در کنار خود مشکلات فراوانی به همراه داشته است. یکی از مشکلاتی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، افسردگی بوده که در دنیای امروز گریبان افراد زیادی را گرفته است. در ادامه ما 10 داروی گیاهی برتر که برای درمان افسردگی مفید هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

1.گل راعی

بدون شک یکی از داروهای گیاهی بسیار موثر در درمان افسردگی، گل راعی است. در گام اول این گیاه در کشور آلمان برای درمان افسردگی معمولی تا متوسط تجویز شده و تاثیرگذاری بسیاری داشته است. اثربخشی این گیاه در درمان این بیماری، به خوبی داروهای ضدافسردگی موجود است و در عین حال عوارض بسیار کمتری از خود نشان می‌دهد. این گیاه بیشترین تاثیر خود را بر افسردگی‌های کم تا متوسط دارد. البته ناگفته نماند که این گیاه با داروهای زیادی تداخل دارد. این گیاه قدرت داروهای ضد باروری را کم کرده و و تاثیر داروهای هورمونی را نیز کم می‌کند. اگر از رقیق کننده‌های خون و یا داروهای دیگری استفاده می‌کنید، حتما پیش از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

2.روغن اسطوخودوس

اس وخودوس یکی از گیاهان دارویی است که قرن‌ها برای درمان افسردگی کاربرد داشته است. این روغن را به صورت ماده‌ای استنشاقی، بالشتک عطری یا لوسیون بدن مورد استفاده قرار می‌دهند. بوییدن این روغن به وضوح القاء کننده خواب و آرامش فراوان است. البته از این روغن به صورت خوراکی نیز استفاده می‌شود. آن را در حباب‌های میکروسکوپی ریزی جمع کرده و در یک کپسول قرار می‌دهند. این کپسول به راحتی از سد روده عبور کرده و به معده وارد می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد آرامش شده و اضطراب را از بین خواهد برد. این گیاه را می‌توانید به شکل لاوندر نیز در بازار بیابید. این روغن هیچ خطری ندارد، اعتیاد آور نیست و در میزان استفاده از آن محدودیتی دیده نمی‌شود.

3.ریشه سنبل الطیب

این ریشه خاصیت ضد افسردگی دارد اما مسکن نیست. در درمان افسردگیهای ملایم تا متوسط نیز تاثیرات فراوانی داشته و یک درمان گیاهی ضد افسردگی موثر محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، عصاره این ریشه خواب را بهبود بخشیده و سطح خوب آن را ارتقاء می‌دهد. این گیاه به شدت برای افسردگی مناسب بوده اما برخلاف اسطوخودوس شما را کسل می‌کند. این گیاه برای درمان افسردگی‌های شدید نیز موثر است اما به شرطی که در اوایل شب استفاده شود. دقت کنید که بعد از نوشیدن این گیاه به هیچ عنوان رانندگی نکنید یا کارهایی را که انجام آنان دقت بالایی می‌خواهد انجام ندهید.

برای مشاهده محصولات سایت فروشگاهی از این لینک استفاده کنید.

4.کاوا

این گیاه از درخت فلفل جزایر پلینزی به دست می‌آید و سال‌هاست که به عنوان یک چای آرامش بخش در میان مردم این جزیره رواج دارد. مردم این جزیره از این گیاه به عنوان یک ضد افسردگی خوب و قوی استفاده می‌کنند. این گیاه هیچگونه اعتیادی ایجاد نکرده و برای درمان اختلالات افسردگی و اضطراب عمومی بسیار موثر است. این گیاه در فردی که از آن استفاده می‌کند حالتی مثل استفاده الکل را به وجود می‌آورد، آرامش بخش و کاهنده اضطراب است اما هیچ تاثیر مخرب و یا اثر سویی ندارد. در برخی از تحقیقات اینگونه نشان داده شد که این گیاه موجب سمی شدن کبد می‌شود اما بعد مشخص شد که از قسمت نادرست آن استفاده کرده بودند.

5.آشواگاندا

نام دیگر آن جنسینگ هندی است. در طب سنتی هند از این گیاه برای درمان افسردگی استفاده می‌شود که پیشینه‌ای 6000 ساله دارد. این گیاه هورمون‌های تنش را کاهش داده و باعث افزایش هوش و حافظه می‌شود. از وارد آمدن صدمات احتمالی به افرادی پارکینسون و آلزایمر دارند نیز جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند باعث کاهش آتروفی عصبی و سیناپسی در بیمار شود. ناگفته نماند که در خصوص درمان با این گیاه نیز هیچ عارضه خاصی در بیماران دیده نشده است.

6.بابونه

گیاه بابونه یکی از گیاهان اصیلی است که سال‌ها برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه در درمان و طی کردن فرآیند افسردگی، به خوبی قدرت خود را نشان داده است. در درمان افسردگی دو نوع بابونه استفاده می‌شود؛ یک نوع بابونه آلمانی یا وحشی و نوع دیگر بابونه رومی یا انگلیسی. البته در بیشتر درمان‌ها از بابونه آلمانی استفاده می‌شود اما هر دو دارای اثرات مشابهی در معالجه‌ی این بیماری هستند. مطالعات نشان داده افرادی که برای درمان اضطراب عمومی از بابونه استفاده کرده‌اند، بعد از 8 هفته سطح اضطراب آن‌ها به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

7.کهن‌دار

نام دیگر آن جینکو بیلوبا است. در درمان افسردگی بسیار مفید بوده و تا مدت‌های مدید در اروپا برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هم اکنون هم این گیاه را به عنوان یک داروی بدون نسخه و یا با نسخه تجویز کرده و به راحتی در دسترس همگان قرار می‌دهند. در باور عمومی این گیاه به دلیل افزایش دادن حجم خون، کم کردن ویسکوزیته و کاهش رادیکال‌های آزاد در خون عملکرد مخرب و مضری دارد. البته اخیرا از این دارو برای درمان مشکلاتی نظیر گیجی، افسردگی، اضطراب، مشکلات تمرکزی، از دست دادن حافظه، صدای گوش و غیره استفاده می‌شود.

8.ماکا

این گیاه قدیمی و سنتی از سال‌ها پیش در کشور پرو کاربرد داشته  و برای درمان افسردگی بسیار موثر بوده است. در مطالعاتی که در سال 2008 انجام شد، محققان به این نتیجه دست پیدا کردند   که این گیاه برای درمان افسردگی ناشی از یائسگی در زنان بسیار موثر است. عملکردی که این گیاه در درمان مشکلات فیزیولوژیکی افسردگی و اضطراب از خود نشان داده است، کاملا به اثبات رسیده است. البته طی مطالعاتی دیگر که در سال 2006 بر روی این گیاه انجام شد، نشان داد که در یک دوره 21 روزه تمامی بیمارانی که از گیاه ماکا قرمز، مشکی و کرم رنگ استفاده کرده‌اند به خوبی در مقابل بیماری افسردگی مقاومت نشان داده و درمان شده‌اند.

9.رزماری

کمتر کسی می‌تواند بگوید که نام گیاه رزماری را نشنیده و یا آن را تا کنون ندیده است. رزماری یکی دیگر از گیاهانی است که در درمان افسردگی بسیار موثر عمل می‌کند. البته از این گیاه برای طعم دار کردن گوشت، سیب زمینی، روغن‌های خوراکی و غیره نیز استفاده می‌شود و یک چاشنی بسیار مفید و معطر نیز محسوب می‌شود. در سینی غذایی مردم خاورمیانه می‌توان این گیاه را به وفور مشاهده کرد ضمن اینکه در پخت نخود فرنگی، گوشت بره، گوساله و ماهی نیز بسیار کاربرد دارد.

10.آویشن

آویشن یک گیاه عالی برای درمان افسردگی محسوب می‌شود. این گیاه منبعی غنی از لیتیوم و تریپتوفان محسوب می‌شود که باید در دُزهای کم مورد استفاده قرار گیرد. یعنی همان مقداری که به عنوان طعم دهنده و چاشنی برای غذا مورد استفاده است. خلق‌وخو را تثبیت کرده، آرامش‌بخش است و خواب فرد را تنظیم می‌کند.

برای ارتباط با مشاوران ما از این لینک استفاده کنید.

سخن پایانی

متاسفانه افسردگی یک بیماری خاموش بوده که در دوران ما و در زندگی مدرن، افراد زیادی را درگیر خود کرده است. برای درمان آن داروهای گیاهی و شیمیایی زیادی ساخته شده است اما نکته مهم اینجاست که باید در گیرودار این زندگی پر سرعت و مکانیزه ماشینی کمی هم به درون خود مراجعه کنیم و گره‌های روانشناختی ایجاد شده در روح خود را بررسی کنیم تا بتوانیم از سد مشکلات ریز و درشت در زندگی خود عبور کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *