باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذرصیفی تربچه

همه چیز درباره‌ی کاشت تربچه 

بذرصیفی تربچه یکی از انواع صیفی‌جاتی است که سرعت رشد بسیار بالایی دارد، حتی دیده شده که بعضی از تربچه‌ها تنها بعد از 3 هفته به بلوغ کامل می‌رسند. البته تربچه از گیاهانی است که با بذر صیفی کاشته شده و بسیارمقاوم است. درواقع این نوع بذرصیفی خوش رنگ و عطر، طعم تند و خاصی دارد و برای استفاده در کنار سوپ و سالاد بسیار مناسب است.

البته یادآوری می‌کنیم که کاشت تربچه فضای بسیار کمی در باغچه یا باغ شما را به خود اختصاص می‌دهد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای یک کاشت موفقیت­آمیز بهتر است چه مواردی را رعایت کنید.

در فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، می‌توانید انواع بذر صیفی‌جات را خریداری کنید.

مراحل کاشت بذرصیفی تربچه

بطورحتم هر گیاهی چه با پته کاشته شود و چه برای کاشت آن به بذر صیفی نیاز باشد، باید مراحل دقیق و دستورالعمل‌های درستی را پشت سر بگذارد تا بتواند به محصول‌دهی مناسبی برسد. در این قسمت مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه با طی کردن مراحل درست، از بذرصیفی تربچه به گیاه خوش‌عطر و خوش‌طعم آن برسید.

  • مشخص کردن نوع بذرصیفی تربچه

در مرحله اول باید تصمیم بگیرید که بذر صیفی چه نوع تربچه‌ای را می‌خواهید بکارید. تربچه‌ها همانند دیگر صیفی‌جات انواع و اقسام گوناگون و مختلف دارند. درواقع هم نوع هیبرید آن موجود است و هم نوع گرده افشان آن! پس اگر به‌عنوان یک باغبان تازه کار تصمیم به کاشت تربچه دارید باید نوع درستی از تربچه را با تحقیق و جستجو در میان انواع آن انتخاب کنید و بکارید. بهتر است بدانید که تربچه‌های بهاری همان نوع تربچه‌هایی هستند که ما روزانه در میان سبزیجات آن­ها را می بینیم. تربچه‌هایی که بدنه قرمز دارند و داخل آنها سفید است.

قبل از هرچیز باید مطمئن شوید که در کدام فصل می‌خواهید این کار را انجام دهید. در بهار یا پاییز این تربچه‌ها رشد بسیار سریعی دارند. تربچه‌های فصل تابستان شباهت زیادی به تربچه‌های بهاره دارند اما رشد آن­ها نسبت به تربچه‌های بهاره کمتر است و تقریباً در طول مدت ۶ تا ۸ هفته بالغ می­شوند. تربچه‌های زمستان در برابر تربچه‌های بهار و تابستان بزرگتر و سفت­تر بوده و البته رشد طولانی‌تری دارند. بذر صیفی تربچه‌های زمستان را اگر می‌خواهید در فصل پاییز و زمستان برداشت کنید، باید در اواخر تابستان به کارید. بطور کلی این­طور تربچه‌ها چیزی در حدود ۶۰ روز یا دو ماه طول می‌کشد تا بالغ شوند و البته به شدت طعم تندی دارند.

میتوانید بذر صیفی تربچه را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

  • انتخاب مکان مناسب برای رشد بذرصیفی تربچه

بهترین و مناسب­ترین شرایط برای کاشت تربچه مکانی با نور کامل و یا بهره‌مندی از سایه جزئی است، که خاکی نرم و سست داشته باشد و زهکشی آن نیز بسیار خوب باشد. توصیه می‌کنیم قبل از کاشت بذر صیفی تربچه، تمام سنگ‌ها را از خاک مورد نظر خارج کنید. علت آن نیز این است که ریشه‌های تربچه در اطراف این سنگ‌ها و در مسیر رشد خود به راحتی ترک خورده و می‌شکنند. فراموش نکنید که قبل از کاشت بذر صیفی تربچه، مواد آلی مثل کودهای کشاورزی، برگ‌های کپکی و کمپوست‌ها را به خاک محل مورد نظر کاشت اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که بذر صیفی تربچه بعد از سر از خاک در آوردن نور کافی را دریافت خواهد کرد، در غیر این صورت قسمتی که در بالای گیاه قرار دارد بزرگ­تر شده و بخش ریشه آن بسیار کوچک خواهد شد.

نکته اینجاست که نور زیاد نیز این توانایی را دارد که محصول نهایی شما را خراب کند. بهتر است برای اطمینان حاصل کردن از عاری بودن خاک مورد نظر از هرگونه سنگ و کلوخ، آن را به خوبی زهکشی کنید و فراموش نکنید که مقدار PH خاک باید چیزی در حدود 5/8 تا 6/8 باشد. توصیه می‌کنیم مواد آلی یا همان کمپوست‌های بسیاری در خاک استفاده کنید تا بهترین محصول و بهترین نتیجه را داشته باشید. عاقلانه این است که قبل از انجام هر کاری خاک را آزمایش کنید و نمونه آن را به یک آزمایشگاه ارسال کنید، تا مواد موجود در خاک به خصوص مواد مغذی بررسی شوند. بهتر است یک هفته قبل از شروع کاشت بذر صیفی تربچه در خاک، تمام موارد لازم را اجرا کرده و آماده‌سازی خاک را انجام دهید.

  • با برنامه‌ریزی عمل کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تربچه یکی از صیفی‌جات فصل سرد است. به همین دلیل فصل‌های بهار و پاییز بهترین فصل‌ها برای کاشت بذر صیفی تربچه هستند. اگر تربچه را در فصل‌ها و ماه‌های گرم سال مانند تابستان بکارید باعث ایجاد بلوغ زودرس در این گیاه شده‌اید. بلوغ زودرس به معنی این است که گیاهان به جای برگ‌دهی بیشتر گل داده و تخم بیشتری می‌دهند و این یعنی تولیدمثل سریع‌تر که به هیچ عنوان به نفع گیاه نیست. بهترین زمان برای کاشت اولین  بذر صیفی تربچه شما، دقیقا دو هفته پیش از آخرین یخبندان به وجود آمده در فصل بهار است.

علت آن نیز این است که تربچه توان مقاومتی بالایی در برابر یخبندان دارد. بهتر است در هنگام آغاز فصل گرما رشد تربچه را متوقف کنید. بعبارتی اگر قرار است در روزهای آینده دمای هوایی بیشتر از ۱۶ درجه سانتیگراد را تجربه کنید، بهترین عمل متوقف کردن رشد تربچه‌ها تا زمان خنک شدن مجدد هوا است. به طور کلی بذر صیفی تربچه معمولی بعد از ۵ روز جوانه میزند و بعد از طی کردن ۳ الی ۴ هفته برای برداشت کاملا آماده است.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم این گیاهان خیلی سریع رشد می کنند، به همین دلیل بهتر است بذر صیفی تربچه را با دیگر سبزیجات که رشد آهسته ای دارند مخلوط کنید و سپس آن­ها را بکارید. ضمناً می­توانید در هر هفته یک ردیف بذر صیفی جدید تربچه بکارید تا برای مدت طولانی‌تر و مدت زمان بیشتری تربچه داشته باشید.

  • مقابله با مشکلات کاشت تربچه

مهم­ترین نکته این است که شما قصد کاشت و پرورش هر گیاهی را که داشته باشید باید خود را برای مقابله با آفات و مضراتی که قرار است به این گیاه برسد آماده کنید. برای مثال تربچه مورد حمله و هجوم قارچ‌هایی قرار می‌گیرد که بعد از کاشت بذر صیفی و در زمان رشد و جوانه زدن به گیاه حمله کرده و طعم و مزه آن را خراب می‌کنند و یا به طور کلی آن را نابود می کنند. اما نگران نباشید چون این ضررها غیرقابل پیش‌بینی یا ندیدنی نیستند و شما می‌توانید با نمود پیدا کردن علائم مشخص، آنها را برطرف کنید.

به عنوان مثال ایجاد لکه‌­های زرد رنگ و یا خاکستری کمرنگ بر روی برگ‌های این گیاه نشان می‌دهد که تربچه شما به بیماری قارچی لکه برگی یا لکه برگی سپتوریا مبتلا شده است. در قدم اول برای مقابله با این بیماری بهتر است از زهکشی صحیح و درست خاک تربچه اطمینان حاصل کنید و مواد آلی مانند کمپوست‌ها را به این خاک اضافه کنید همچنین تمام زمین‌های اطراف را از گیاهان و علف های هرز و مرده پاک و تمیز کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا با عنوان و ارائه راه‌های درست برای کاشت این بذرصیفی لذیذ، تا حدودی شما را راهنمایی کنیم. همچنین برای خرید بذرصیفی تربچه می‌توانید از سایت بهاران خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *