باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر گشنیز

بذر صیفی یکی از راه‌های مطمئن برای کاشت صیفی‌جات است. در این بین گشنیز از آن دسته از گیاهان برگ سبزی است که هم آن را به صورت خام و بذر و هم به صورت پخته یا بشکل دارو در غذاها و دمنوش‌ها می‌توان استفاده کرد. می‌توانید تخم گشنیز را تفت بدهید، پوست کنده و آن را به صورت پودر بر روی سالاد یا ماست و غیره امتحان کنید. اگر دوست دارید این گیاه خوش عطر، خوش طعم و لذیذ را به راحتی در دسترس خود داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم آن را در خانه پرورش دهید. در این مقاله نحوه پرورش بذر صیفی گیاه گشنیز را به شما آموزش خواهیم داد.

در نظر داشته باشید می‌توانید انواع بذر را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

گیاه گشنیز

گشنیز یکی از گیاهان علفی است که به ارتفاع 30 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. ساقه‌ای راست، شیاردار و شفاف دارد که برگ‌های آن شبیه جعفری بوده و بشدت معطر است. تفاوت این دو گیاه دقیقا در عطر تند گشنیز و برگ‌های سبز تیره جعفری می‌باشد.

زمان مناسب برای کاشت بذر صیفی گشنیز

نکته‌ای که باید برای کاشت این گیاه در نظر داشت این است که زمان دقیق کاشت بذر صیفی گشنیز برای هر منطقه باید جداگانه اعمال شود، به عبارتی زمان مناسب کاشت در هر منطقه متفاوت است. گیاه گشنیز توانایی زنده ماندن در سرما و یا گرمای زیاد را ندارد و بهترین زمان کاشت بذر صیفی گشنیز اواخر فصل بهار است. اگر منطقه شما سردسیر است و قصد کاشت بذر صیفی گشنیز را دارید باید زمانی که هوا سرد نیست بذر خود را بکارید یعنی مابین بهار و شروع تابستان و اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید بهتر است در فصل پاییز که هوا روبه خنکی می رود برای کاشت بذر صیفی گشنیز اقدام کنید.

انواع بذر صیفی را می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران خریداری کنید.

  • خاک مناسب برای کاشت بذر صیفی گشنیز

مهم­ترین نکته که برای کاشت بذر صیفی باید در نظر گرفته شود خاک مناسب برای پرورش است. خاکی که برای گیاه گشنیز باید مورد استفاده قرار بگیرد شبیه خاکی است که برای گیاه جعفری استفاده می‌شود. اگر قصد دارید بذر صیفی خود را در باغچه و یا باغ بکارید باید کمی خاک برگ و همینطور کود کمپوست را با خاک خود مخلوط کرده و در درون گلدان مورد نظر خود بریزید. نکته اینجاست که برای اینکه خاکی مناسب و خوب برای کاشت بذر صیفی داشته باشید بهتر است کوکوپیت، پیت ماس و خاک باغچه را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. پس از آن زهکشی مناسبی انجام دهید و مراقب باشید که PH مناسبی داشته‌باشد. PH مناسب برای خاک مطلوب کاشت بذر صیفی گشنیز، باید چیزی در حدود 2/6 تا 8/6 باشد. توصیه می‌کنیم که به دلیل کاشت بذر در خاک منزل بهتر است خاکی که استفاده می‌کنید از هرگونه حشره و همینطور تخم علف‌های هرز پاک شده باشد تا سبزی شما سالم و ارگانیک رشد یابد.

برای تقویت خاک، بهترین راه‌حل، استفاده از کود مناسب می‌باشد. می‌توانید انواع کود مورد نیاز خود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

  • نور مناسب برای کاشت بذر صیفی گشنیز

گیاه گشنیز عاشق نور و روشنایی است. در تمام مراحل رشد خود بشدت به منبع نوری غنی نیازمند است، پس بهتر است یادتان باشد این گیاه را در محلی قرار دهید که بیشترین نور به آن برسد. برای کاشت در باغچه، گلدان و یا باغ خود بهتر است بذر صیفی گیاه را در سمت نورگیر منطقه بکارید و یا گلدان گیاه را در قسمت نورگیر منزل مثلاً پنجره جنوبی قرار دهید.

  • دمای مناسب برای کاشت بذر صیفی گشنیز

گیاه گشنیز نه طاقت دمای هوای سرد را دارد و نه گرمی را می­تواند تحمل کند. بهتر آن است که بعد از کاشت بذر صیفی گشنیز آن را در دمای هوای خنک نگه دارید و تلاش کنید که دمای هوا بیشتر از ۲۳ درجه سانتیگراد بالا نرود، چون گیاه شروع به گل­دهی کرده و به اصطلاح به دانه می­روید. اگر هوا گرم باشد بهتر است گلدان گیاه گشنیز خود را در محلی که سایه است و دمای خنکی دارد نگهدارید. درهرحال دمای مطلوب برای نگهداری و رشد گیاه گشنیز چیزی ما بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد برآورد شده است.

  • آبیاری صحیح بذر صیفی گشنیز

بهتر است همین ابتدای کار بدانید که بذر صیفی گشنیز برای رشد و جوانه زدن به آب بسیار زیادی نیاز خواهد داشت. تا زمانی که جوانه‌زدن بذر صیفی گشنیز آغاز شود باید هر روز به طور منظم گیاه را آبیاری کرد و خاک را مرطوب نگه داشت. توصیه می‌کنیم تا زمانی که بذرهای شما شروع به جوانه‌زدن کنند، سطح گلدان خود را بوسیله یک نایلون شفاف بپوشانید تا رطوبت و گرمای مورد نیاز برای جوانه‌زدن بذر صیفی گشنیز به خوبی حفظ شود. این بذر در حداقل مدت زمان ۵ تا ۱۰ روز شروع به جوانه زدن می‌کند و در این زمان شما باید پلاستیک را از روی گلدان گیاه گشنیز بردارید تا گیاه امکان تغذیه به وسیله نور مطلوب را داشته‌باشد.

روش درست کاشت بذر صیفی گشنیز

یکی از مهم­ترین مسائلی که باید آن را حتماً مورد توجه قرار دهید، این است که بذر صیفی گشنیز خیلی راحت به سفیدک، کپک و بیماری‌های قارچی مبتلا می‌شود و این بیماری‌ها به راحتی می­توانند مانع از رشد گیاه شما گردند. اما اگر زمانی که برای کاشت بذر گشنیز خود اقدام می‌کنید تمام مراحل را بدرستی انجام دهید، جای هیچ نگرانی برای شما باقی نمی‌ماند و می‌توانید با خیال راحت نظاره‌گر جوانه‌زدن بذر صیفی گشنیز خود باشید. در مرحله اول باید بذر مناسبی را تهیه کنید. شما می­توانید این بذر را از خود گیاه گشنیز نیز بدست آورید. برای این کار درست زمانی که گیاه شما گل­دهی خود را آغاز می‌کند، اجازه دهید تا گل‌ها تبدیل به دانه شوند. سپس قسمت انتهایی گل‌ها را جدا کرده و آنها را در یک محل مناسب نگه دارید.

بعد از آن گل‌ها را کمی تکان داده تا دانه‌های گشنیز رسیده از آن­ها جدا شود و به این شکل شما به بذر صیفی گشنیز مرغوبی دست خواهید یافت. بهتر است تا زمان کاشت این بذرها را در یک محل خنک و تاریک نگه دارید. قبل از اینکه بذر صیفی گشنیز خود را بکارید باید این بذر را 2 روز در آب ولرم خیس کنید تا پوست سخت آن شکسته شود. بعد از این قدرت جوانه‌زدن در دانه بذر شما زیادتر شده و سریع­تر شروع به جوانه‌زنی می‌کند. بعد از گذشت 2 روز بذرها را از آب خارج کنید و آنها را در یک صافی قرار دهید و آب اضافی را از آنها جدا کنید. حال اجازه دهید که کاملاً خشک شده و بعد از اینکه بذرها خشک شدند، دیگر بذر صیفی گشنیز شما برای کاشت آماده خواهد بود.

بذر صیفی گشنیز را می‌توانید از  فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

بذر صیفی معطر گشنیز

حال که به یک بذرصیفی مرغوب و خانگی گشنیز دست پیدا کردید به راحتی با رعایت نکاتی که برای خاک، آب، نور و دمای مناسب رشد این بذر در قسمت­های قبل ذکر کردیم می‌توانید به یک گیاه گشنیز معطر و خوش طعم دست پیدا کنید. فقط کافیست بذرصیفی گشنیز را در خاک مناسب در گلدانی که در نظر گرفته‌اید بکارید و بعد از آن خاک را به خوبی مرطوب کرده و با استفاده از یک نایلون شفاف سطح گلدان را بپوشانید. روزانه به مدت یک الی دو ساعت نایلون را از روی گلدان بردارید و آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا مشکلات قارچی برای خاک گلدان شما ایجاد نشود. بعد از 1 الی 3 هفته بذر صیفی گشنیز شما جوانه خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *