باغبانی و کشاورزی

شرایط کاشت بذر صیفی ریحان بنفش

شرایط کاشت بذر صیفی ریحان بنفش

کاشتن بذر صیفی‌جات به ویژه کاشت بذر صیفی  ریحان بنفش و برداشت محصول آن یکی از سبک‌های پر طرفدار و همچنین پر سود در کشاوزی است. با توجه به پیشرفت دانش و مهارت کشاورزی آگاهی و داشتن دانش به‌روز در زمینه کاشت انواع بذرصیفی، به ویژه کاشت سبزیجات معطری مانند بذر صیفی ریحان بنفش، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بذر صیفی ریحان بنفش  از گیاهان معطر و مطبوع است. این سبزی خوشمزه و لذیذ، خواص، کاربردها و طرفداران فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم شرایط  انتخاب بذر و کاشت ریحان بنفش را به صورت مفصل بررسی کنیم. همچنین  راهنمای کامل و جامعی جهت کاشت این گیاه پر طرفدار و خوشم طعم را در این جا عنوان خواهیم کرد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

تفاوت بذر صیفی ریحان بنفش با انواع دیگر صیفی‌­جات

گیاه ریحان دارای انواع مختلف است، مهم­ترین آن­ها ریحان بنفش، ریحان سبز، ریحان فری و ریحان کرمانی نازبو است. تفاوت ریحان بنفش و دیگر انواع ریحان را می­توان در دو مورد خلاصه کرد:

  • رنگ بنفش برگ­ها
  • مزه تند و تیز آن

خواص و کاربردهای بذر صیفی ریحان بنفش

ریحان بنفش، خواص بسیار زیادی داشته و منبع غنی ویتامین k، منگنز، مس، ویتامین A و ویتامین  cاست. علاوه براین ریحان بنفش منبع خوبی برای اسیدهای چرب و امگا 3 نیز است.

این گیاه خوش رایحه، کاربردهای بسیاری در زمینه خوراکی و دارویی دارد و از صیفی­جات بسیار محبوب ایرانیان به شمار می­آید. در نتیجه اگر قصد کاشت بذر صیفی ریحان بنفش را چه با هدف کسب درآمد و چه استفاده شخصی خود و خانوادتان ریحان بنفش انتخاب بسیار مطلوبی است.

بذر مرغوب ریحان بنفش را چگونه بشناسیم؟

از آنجایی که برای کاشت سبزیجات مورد نظرتان باید هزینه­های مختلفی را پرداخت کنید و علاوه بر آن زمان زیادی را در صرف نمایید، انتخاب بذرصیفی مرغوب و مناسب از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

انواع بذر صیفی ریحان بنفش

بذر صیفی گیاه ریحان بنفش از نوع سیلیکونی بوده و برخلاف بسیاری از بذرها، اصلاح نژادی روی آن‌ها صورت نگرفته است. برای تهیه این نوع بذر صیفی هر سال بذر سبزیجات مرغوب، جمع آوری شده و در سال بعد اقدام به کاشت همان بذر‌ها می‌شود.

در هنگام تهیه بذر صیفی ‌جات به موارد زیر را در نظر بگیرید؛

  • بذر صیفی‌ جات باید کاملاً رسیده بود و مواد غذایی لازم جهت رشد جنین را به همراه داشته باشد.
  • قوه نامیه مناسب داشته باشد (درصد بذر صیفی‌جات که به جوانه تبدیل می شوند)
  • بدون هیچ گونه بیماری  و اختلال  در اثر کمبود مواد غذایی باشد.
  • عاری از هرگونه بیماری و اختلالات فیزیولوژیکی ناشی از کمبود مواد غذایی باشد.
  • بذر صیفی‌جات باید تمیز بوده و عاری از هر گونه مواد اضافی باشد.
  • هر دانه باید درشت سالم و هم اندازه با بقیه دانه‌ها باشد.

روش‌های کاشت و شرایط نگهداری از بذر صیفی ریحان بنفش

همین‌طور که اطلاع دارید بذر صیفی انواع و اقسام مختلفی دارد که برای هر کدام از آن­ها روش کاشت و پرورش متفاوتی وجود دارد در ادامه روش­های مختص کاشت بذر صیفی از نوع ریحان بنفش را بررسی خواهیم کرد.

زمان کاشت بذر صیفی ریحان بنفش

بهترین موقع کاشت بذر ریحان در اواسط اردیبهشت ماه است (این زمان می‌تواند باتوجه به شرایط آب و هوایی شما از نیمه دوم فروردین تا اواسط خرداد ماه متغییر باشد). این گیاه به سرمای نابهنگام بهاره خیلی حساس است و چنانچه آن را در زمان سردی هوا یا در هوای سرد بکارید سبز نمی‌شود.

زمین مناسب برای کاشت بذر صیفی ریحان بنفش

برای ریحان بنفش، زمین لجن‌زار و خیلی مرطوب مناسب نیست، اما در زمین‌های رسی و شنی که کود فراوان داده شده باشد، به خوبی رشد می‌کند. این گیاه احتیاج به کود دامی پوسیده و کود ازته بطور سرک، در دو تا سه مرحله دارد که در هنگام آبیاری، کودک سرک را همراه با آب به زمین می‌دهند.

روش کاشت بذر صیفی ریحان

بذر صیفی ریحان تقریباً در تمامی نقاط کشور قابل کاشت است. بذراین گیاه را روی ردیف‌هایی که فاصله آن‌ها 20 الی 25 سانتی متر است می‌کارند. برای هر متر مربع 5/1 گرم بذر مرغوب کفایت می‌کند. همچنین برای برداشت دائمی ریحان، بهتر است از اوایل اردیبهشت ماه به صورت 15 روز متوالی بذرهای این گیاه کاشته شود.

برای کاشت این بذرصیفی پرطرفدار مراحل زیر را انجام دهید؛

  • خاک زمین مورد نظر را زیر و رو کنید (شخم‌زدن یا زیر و رو کردن خاک قبل از کاشت بذر صیفی ریحان بنفش باعث کیفیت و رشد سریع تر گیاه خواهد‌شد)
  • کرت‌های در نظر گرفته شده را آبیاری کرده و بذر را در عمق نیم‌سانتی خاک بکارید.
  • بعد از کاشت مقداری خاک روی بذر‌ها بپاشید و خاک را آبیاری کنید.

آب و نور مورد نیاز برای بذر صیفی ریحان بنفش

بذر صیفی گیاه ریحان، احتیاج به آب فراوان دارد و چنانچه در آبیاری آن تأخیر به وجود آید، پژمرده شده و اگر آبیاری باز هم زمان بیشتری طول بکشد، از بین خواهد رفت.

در زمینه آبیاری این صیفی توجه به دو نکته اهمیت دارد:

  • قبل از سبز شدن بذر صیفی ریحان بنفش، خاک مورد نظر باید همیشه مرطوب باشد.
  • بعد از سبز شدن در فاصله های دو یا سه روزه آبیاری شود.

این گیاه احتیاج به آفتاب فراوان دارد و لازم به ذکر است که محل کشت آن باید آفتابگیر یا سایه آفتاب باشد و قدری تنک‌تر کاشته شود.

برداشت گیاه ریحان بنفش

ریحان در مدت 15-20 روز جوانه زده و پس از 15 روز اولین چین آن برداشت می‌شود. این گیاه مطر را در سال دو تا سه مرتبه درو می‌کنند. شما می‌توانید در ابتدای تابستان، انتهای زمستان و نیمه‌های پاییز اقدام به برداشت ریحان کنید.

پس از رشد و هنگام چیدن باید دو یا سه بند (4 الی 5 سانتی متر) از سطح خاک بالاتر آن را بچینید. این کار باعث رویش مجدد گیاه می‌شود. اگر ریحان از کف بریده شود ساقه‌های اصلی آن خشک می‌شود.

چنانچه جوانه انتهایی آن قطع گردد، بوته آن خیلی دیرتر به گل می‌نشیند و پر‌پشت و پر‌برگ خواهد شد. با چیدن برگ‌های بالایی بوته، گیاه شما بیشتر و بهتر رشد کرده و سبزی با کیفیت‌تری خواهید داشت. در کل باید خدمت شما همراهان گرامی عرض کنم ریحان بنفش مانند انواع دیگر ریحان یک گیاه یک ساله است.

کاشت بذر صیفی ریحان بنفش در خانه 

ممکن است تصمیم داشته‌ باشید گیاه خوش بوی ریحان را برای استفاده شخصی خانواده خود پرورش دهید که کار بسیار لذت بخش و مفیدی است. کشت ریحان را می‌توان در داخل خانه و یا آپارتمان در یک ظرف پلاستیکی بسیار ساده و بدون دردسر زیاد انجام داد. محصول حدود یک متر مربع ریحان چه در کرت و چه در جعبه یا گلدان برای مصرف یک خانواده چهار نفره کافی است.

اگر بذر صیفی ریحان را در گلدان می‌کارید می‌توانید در همه‌ی فصل‌های سال آن را کشت کنید، چون در فضای داخلی منزلتان سرما به آن آسیب نمی‌زند. قبل از کاشت بذر از وجود منافذ در کف گلدان اطمینان حاصل کنید. این مسئله از این نظر حائز اهمیت است که آب اضافی در هنگام آبیاری بتواند به سهولت از گلدان خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *