گل و گیاه

10 نکته برای افزایش سرعت رشد گیاهان

نکات مهم افزایش سرعت رشد گیاهان

رشد گیاهان یکی از جالب‌ترین و قابل ­توجه ترین نکاتی است که افرادی که با گل و گیاهان مختلف سرو کار دارند باید به آن توجه ویژه داشته باشند. گیاهان از ابتدای خلقت با ما بوده و دنیای ما را زیباتر کرده‌اند. اما گاهی یا ما خیلی عجول می‌شویم و یا آن‌ها رشد آهسته‌ای دارند!

همچنین گیاهان نه تنها در تغذیه ما سهیم و شریک هستند که  به عنوان نقشی اساسی در هوای پاک داشته و ریه‌های تنفسی در شهرها و تمام مناطق محسوب می‌شوند. اما قبول کنید وقتی یک گیاه را در خاک می‌کاریم توقع داریم که خیلی زود رشد کرده و حتی ثمر بدهد. البته این امر به عوامل متفاوت و مهمی بستگی دارد که در این مقاله به این موارد می‌پردازیم و عوامل رشد گیاهان مختلف را با توجه به شرایط آن بررسی می‌کنیم.

همچنین در نظر داشته باشید انواع ادوات و تجهیزات باغبانی و کشاورزی مورد نیاز خود را می‌توانید از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

نکات حیاتی برای رشد گیاهان!!

رشد گیاهان بعد از کاشت و نگهداری آن‌ها، یک موضوع مهم و حیاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. در این قسمت به شما چند نکته مهم و کلیدی را برای این موضوع خواهیم گفت که با رعایت آن‌ها بدون شک می‌توانید رشد گیاه خود را تسریع بخشید.

·       از تکیده‌شدن گیاه خود جلوگیری کنید

اولین نکته برای این­که بتوانید به رشد گیاهان خود کمک کنید این است که اجازه ندهید که گیاه شما برگ‌های خود را از دست بدهد و یا به اصطلاح تکیده شود. ریشه یک گیاه در فرایند رشد گیاهان­ به همان اندازه‌ای که به آب نیاز دارد، به هوا و تنفس طبیعی نیز نیازمند است.

این که همیشه خاک گیاه شما مرطوب باشد در بعضی از گیاهان به معنای نابود شدن آن‌ها است. بهتر است بجای همیشه مرطوب نگه‌داشتن خاک گیاه، آب را در دفعات متوالی و البته به میزان مناسب و اندازه‌ای مشخص به گیاه خود بدهید.

·    استراحت گیاه و نقش ان در رشد گیاهان

گیاهان نیز دقیقا مانند تمام موجودات زنده دیگر به استراحت احتیاج دارند. اگر یک فرد مبتدی در کاشت گل‌وگیاه باشید با شنیدن این جمله حتما تعجب خواهیدکرد. اما واقعیت این است که گیاهان در فصل زمستان به استراحت نیاز دارند. این بدان معناست که رشد گیاهان در فصل زمستان کمتر خواهد بود و پیرو این مسئله به آب کمتر، گرمای کمتر و همچنین مواد غذایی کمتری نیز احتیاج خواهند داشت.

·       عمر کوتاه گل‌ها و تاثیرآن در رشد گیاهان

بطور معمول برخی از گیاهان که صرفاً نقش یک هدیه زیبا و تزئینی را دارند، مانند گل مینا و یا گل سیکلمه، عمرطولانی نخواهند داشت و بعد از یک مدت یعنی تقریباً یک هفته تا ۱۰ روز از بین می‌روند.

رشد گیاهان در این گل‌های تزیینی چندان پایدار نیست و به دلیل این­که در دسته گیاهان گل‌دهنده قرار می گیرند، در گلدان عرضه خواهند شد. در اصل این گیاهان بطور کلی میهمانانی موقتی برای ما به حساب می‌آیند.

·       رطوبت زیاد در فرآیند رشد گیاهان فراموش نشود

نکته مهمی که باید در فصل زمستان در مورد رشد و نمو گیاهان به آن توجه کرد این است که، هوای اتاق شما در این فصل به واسطه استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن مانند بخاری گازی و یا رادیاتور و دیگر وسایل گرم‌کننده، به شکل وحشتناکی به هوای گرم و آزاردهنده کویر تبدیل می‌شود.

بهتر است برای رشد گیاهان به صورت ایده آل، مطلوب وهمچنین حفظ ماندگاری آن‌ها، میزان رطوبت کافی هوا را در فضای منزل و محل نگهداری گل‌ها و گیاهان حفظ کنید.

برای حفظ اندازه‌ی رطوبت مناسب برای رشد و نمو گیاهان، استفاده از رطوبت سنج‌ها ضروری است. می‌توانید رطوبت سنج عقربه‌ای با دقت بالا را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران خریداری کنید.

·     مشکلات رشد گیاهان خود را در اولویت قرار دهید!

فرقی نمی‌کند که در پرورش گل و گیاهان، فردی مبتدی باشید یا حرفه‌ای. وقتی که مشکلی پیش می‌آید باید حتماً در مرحله اول مشکلات را برطرف کنید تا رشد گیاهان شما با خطر مواجه نشود. اگر گیاه مبتلا به آفت شود، باید در ابتدای کار آفت‌ها را از گیاه جدا کرده و آن­ها را از بین ببرید.

اگر آفت‌هایی که در مراحل اولیه هستند و پیدا نشده و از بین نروند، بزودی تمام گیاه شما را درگیر کرده و مانع از رشد گیاهان به صورت مطلوب می‌شود. فراموش نکنید که رطوبت زیاد و همچنین بیش از اندازه به گیاه آب دادن کمکی به رشد گیاهان شما نخواهد کرد بلکه سبب می‌شود تا گیاه شما همان ابتدای کار از بین برود. ضمن اینکه استمرار در این امر اتفاقی خطرناک برای گیاه شما خواهد بود. بهتر است با چشمانی باز و دقتی بالا مشکلات را تشخیص داده و مسائل پیشامد کرده را به سرعت حل کنید.

·       دسته بندی و نقش آن در رشد گیاهان

شاید  پذیرش این امر برای شما سخت باشد ولی واقعیت این است که دسته‌بندی و قرار دادن گیاهان در کنار همنوعانشان، کمک می کند تا رشد گیاهان بهبود یافته و عملکرد بهتری در پروسه رشد، از خود نشان دهند.

·       تعویض گلدان‌ها و نقش ان در رشد گیاهان

توصیه می‌کنیم که برای اینکه فرایند رشد در گیاهان با مشکلی مواجه نشود، بعد از یک الی دو سال گلدان گیاهان خود را عوض کنید. اینگونه گیاه شما هم از رشد بهتر و بیشتری برخوردار می‌شود و هم اینکه حالت بیمارگونه‌ای بخود خواهد گرفت. البته بهتر است به دلیل رشد گیاه، گلدان جدید را کمی بزرگتر و متناسب با اندازه گیاه خود در نظر بگیرید.

·       همیشه انتخابی عاقلانه داشته‌باشید

مهم­ترین نکته در رشد گیاهان این است که گیاه باید بتواند در محلی که برای او در نظر گرفته شده، بهترین و بیشترین شکوفایی را داشته باشد. بدین معنا که اگر گیاه انتخابی شما یک گیاه سایه‌دوست است، بهتر خواهد بود که او را در سایه قرار دهید. باید بدانید که حتی متخصصان حرفه‌ای در عرصه کاشت گل‌وگیاه نیز قادر نیستند تا یک گیاه سایه دوست را در مکانی پر از نور و گرمای آفتاب، به اوج زیبایی و شکوفایی خود برسانند.

·       همیشه ابزار مناسب را همراه داشته باشید

فراموش نکنید که همیشه باید ابزار مناسب برای هر کار را در اختیار داشته باشید. برای مثال آبیاری گیاهان را با آب پاش مخصوص آنها انجام دهید، که لوله آبریز دارد و براحتی می‌تواند میزان رطوبت را برای گیاه شما کنترل کند. این امر سبب می شود تا ذرات گرد و خاک از روی برگ پاک شده و با آفات احتمالی نیز به واسطه استفاده از آب‌فشان مبارزه خواهید کرد. تمام این عوامل تاثیر زیادی در رشد گیاهان شما خواهند داشت. مطمئن شوید که میزان استفاده از کود کمپوست مرغوب برای گیاه شما از قبل تعیین شده باشد، تا در انتها بتوانید گیاه خود را به شکوفایی لازم برسانید. بد نیست که همیشه در کنار خود تعدادی گلدان با اندازه‌های مختلف، کمی چوب قیم و همچنین نخ برای بستن و حفاظت از ساقه‌های ترد و شکننده گیاه خود داشته باشید.

حفاظتی تمام عیار برای رشد گیاهان

فراموش نکنید که زیر گلدانی یک ظرف بسیار کاربردی است که از خارج شدن آب وارد شده به خاک گلدان شما، جلوگیری می کند واز آلوده شدن محیط اطراف گلدان جلوگیری خواهد کرد. همیشه مقداری کود شیمیایی مایع و همینطور مواد شیمیایی برای دفع‌کردن آفت‌ها در کنار خود داشته باشید، که بتوانید به شادابی گل و گیاه خود کمک کرده و باعث رشد گیاهان بشوید.

همینطور یک چنگال، یک اسفنج نرم، یک قاشق آشپزی و یک افشانه، برای اینکه بتوانید برگ‌های گیاه خود را جلا داده و در کنار آن یک قیچی باغبانی نیز داشته‌باشید، که همگی از لوازم ضروری هستن و بهتر است آنها را در جعبه ابزار باغبانی خود نگهداری کنید.

یکی دیگر از روش‌های بهبود رشد گیاهان، استفاده از کود‌های مغذی بوده که می‌توانید انواع کود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *