گل و گیاه

5 روش موثر خانگی برای درمان استرس با گیاهان دارویی

5 روش موثر خانگی برای درمان استرس با گیاهان دارویی

استرس گرفتی؟ با این 5 درمان گیاهی آرام باش

بعضی از استرس یا اضطرابها بخش طبیعی از زندگی و یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامت روان هستند. ممکن است زمانیکه افراد با یک موقعیت استرس‌زا مانند آزمون، ارائه یک سخنرانی یا ملاقات با افراد جدید مواجه میشوند، استرس یا اضطراب را احساس میکنند. هر چند وقت یکبار مقدار کمی استرس یا اضطراب در بسیاری از موارد، میتواند اتفاق خوب و مفیدی برای بدن ما باشد. درواقع این به افراد کمک می‌کند تا از خطرات احتمالی آگاه شوند و به آنها انگیزه می‌دهد که برای مقابله با آن آماده باشند.

افراد مبتلا به استرس یا اضطراب گاهی اوقات درمانها و استفاده از گیاهان دارویی را به عنوان جایگزینی برای داروهای تجویزی در نظر میگیرند. این ممکن است به این دلیل باشد که برخی از داروها، ممکن است عوارض جانبی ناخواستهای به همراه داشته باشند. مطالعات علمی هم نشان میدهد که مصرف برخی گیاهان دارویی ممکن است به کاهش علائم استرس یا اضطراب کمک کنند. البته اثرگذاری داروها و گیاهان دارویی نیز ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. در واقع انتخاب و استفاده از گیاهان دارویی هم می‌توانند عوارض جانبی متعددی به همراه داشته باشند. افراد باید این عوامل را هنگام بررسی مزایا و معایب یک درمان گیاهی خاص برای استرس یا اضطراب خود حتما مدنظر قرار دهند. در این مقاله با 5 روش موثر از درمانهای طبیعی و خانگی با گیاهان دارویی آشنا می‌شوید که می‌توانند به کاهش استرس یا اضطراب کمک کنند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که مطلب ” 10 گیاه موثر در رفع افسردگی ” را نیز مطالعه فرمایید.

انواع گیاهان دارویی

  • استفاده از گیاهان دارویی به صورت دمنوش‌های گیاهی معجزه‌آسا:

شاید برای شما هم جالب باشد که استفاده از بسیاری از گیاهان دارویی به صورت دمنوشهای گیاهی به کاهش استرس یا اضطراب و خواب راحت کمک میکنند. برخی از مردم فرایند تهیه و نوشیدن دمنوشهای گیاهی را آرام‌بخش می‌دانند. همچنین بعضی از دمنوش‌های گیاهی (مانند بابونه و سنبل الطیب و …) ممکن است تأثیر مستقیمی بر مغز داشته باشند و باعث کاهش استرس یا اضطراب ‌شوند.

  • بابونه:

بابونه گیاهی گل‌دار و یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی است که در خانواده‌های ایرانی از طرفداران بسیاری برخوردار است. دو نوع بابونه (بابونه رومی و بابونه آلمانی) وجود دارد که افراد دارای استرس یا اضطراب می‌توانند از آن‌ها به صورت دارویی استفاده کنند. همچنین بابونه برای کمک به کاهش استرس یا اضطراب به صورت چای، قرص و روغن استفاده می‌کنند.

  • سنبل الطیب:

سنبل الطیب از جمله معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی معروف در منطقه اروپا و آسیا است. قرنهاست که مردم از ریشه سنبل الطیب برای کمک به درمان مشکلات خواب، استرس یا اضطراب و افسردگی استفاده میکنند. از سنبل الطیب میتوان به‌صورت چای یا قرص استفاده کرد. تا به امروز تنها چند مطالعه با کیفیت بالا در مورد اثرات سنبل الطیب بر استرس یا اضطراب انجام شده است. منبع معتبر مرکز ملی سلامت بیان میکند که شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا سنبل الطیب میتواند اضطراب یا افسردگی را کاهش دهد یا خیر؟ وجود ندارد.

مطالعات نشان می‌دهد که سنبل الطیب به‌طور کلی بی‌خطر است. با این حال هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده طولانی مدت یا ایمنی سنبل الطیب برای زنان باردار، مادران شیرده، کودکان زیر 3 سال وجود ندارد. مردم همچنین باید بدانند که سنبل الطیب ممکن است جز گیاهان دارویی‌ای باشد که خوابآور نیز باشد. مصرف این گیاه با داروهای آرامبخش به این اثر (خواب­آلودگی) می‌افزاید و می‌تواند خطرناک باشد.

  • استفاده از عصاره گیاهان دارویی نظیر روغن اسطوخودوس:

اسطوخودوس از خانواده گیاهان دارویی است که به صورت گیاهی گل‌دار در دسته بندی گیاه نعناع قرار گرفته است. بسیاری از افراد از روغن اسطوخودوس بهصورت استنشاقی (اسپری، عطر، لوسیون و …) برای کمک به آرام کردن اعصاب و کاهش اضطراب استفاده میکنند. همچنین استشمام روغن اسطوخودوس باعث آرامش شده و خواب‌آور است. امروزه روغن اسطوخودوس به شکل خوراکی (کپسول) هم در دسترس است. زمانی که افراد کپسول را میخورند؛ به محض آنکه کپسول با دیواره روده تماس پیدا کند، باعث ایجاد آرامش شده و استرس یا اضطراب را کاهش میدهد.

  • استفاده از انواع گیاهان دارویی به صورت مکمل‌های گیاهی:

مکملهای گیاهی (مانند خار مریم) که سرشار از اسید آمینه و منیزیم هستند با تاثیر بر انتقال دهندههای عصبی مغز که بر استرس و اضطراب نقش دارند، در کاهش استرس یا اضطراب موثر هستند.

  • استفاده از گیاهان دارویی نظیر انواع چای:

استفاده از انواع گیاهان دارویی نظیر انواع چای به ویژه چای سیاه، به دو صورت برگهای خشک شده و کیسه‌ای وجود دارد. چایی را میتوان در خواربارفروشی یا فروشگاه مواد غذایی بهداشتی پیدا کرد یا افراد در صورت دسترسی به زمین، زندگی در مناطق شمالی و … میتوانند آن‌را درست کنند. تئین موجود در چای باعث می‌شود که استرس، تنش و اظطراب کمتری را تجربه کنید. ایده خوبی است که افراد با مصرف چایی، مصرف کافئین خود را کاهش دهند و تا میتوانند از قهوه دوری کنند.

  • استفاده از گیاهان دارویی با رایحه درمانی:

رایحه درمانی یکی از جالب­ترین موارد استفاده از گیاهان داروی از زمان‌های قدیم است. استفاده از رایحه اسانس‌‌‌ها روغن‌های ضروری برای بهبود سلامت و آرامش ذهنی است. بسیاری از رایحهها این قدرت را دارند تا به تقویت خلقوخوی، آرامش و کاهش استرس یا اضطراب افراد کمک کنند.

چند راه برای استفاده از رایحه روغنهای ضروری وجود دارد. برای مثال میتوان از یک عطر و یا اسپری استفاده کرد. به این صورت که چند قطره از آنرا روی یک دستبند، مچ دست یا گردن چکانده شود. رایجه درمانی روغن‌های گیاهانی مانند اسطوخودوس، گریپ فروت، ترنج، مریم گلی یا پرتقال شیرین می‌توانند به افراد در آرامش، کاهش تنش و احساس شادابی کمک کنند. افراد با قرار دادن یک عود در اتاق خواب به آرامش و کاهش استرس یا اضطراب خود کمک خواهند کرد.

تاثیر استفاده ازگیاهان دارویی به صورت ترکیب روغن و گل‌های پرخاصیت!

همچنین درست کردن مخلوطی از روغن زیتون و اسطوخودوس (یک قطره اسطوخودوس به ازای هر دو قاشق غذاخوری روغن زیتون) و ماساژ چند دقیقهای این ترکیب بر روی شقیقهها، باعث کاهش استرس یا اضطراب می‏شود. حمام گرم با نمک اپسوم (منبع عالی منیزیم که برای سلامتی و تندرستی افراد حیاتی است) و روغن‌های ضروری نیز فواید آرامش بخشی و کاهش اضطراب دارد.

کاهش استرس و اضطراب با استفاده از گیاهان دارویی

استرس یا اظطرابها بخش طبیعی از زندگی و در بسیاری از موارد، میتواند چیز خوبی باشد. اما استرس یا اظطراب بیش از حد میتواند بر عملکرد بدن تاثیرات منفی داشته باشد. بعضی از افراد به درمانها و داروهای گیاهی روی می‌آورند. درمان‌های گیاهی نسبت به داروهای تجویزی ممکن است طولانی‌تر عمل کنند.

قبل از آنکه افراد اینکار را انجام دهند، بهتر است که با پزشک خود صحبت کنند چون بعضی از گیاهان دارای عوارض جانبی بوده و یا میتوانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. پس قبل از امتحان این روش‌ها، مشورت با پزشک ضروری است. پزشک ممکن است بتواند داروهای طبیعی دیگری را نیز توصیه کند.

شما می‌توانید بذر انواع مختلف گیاهان، انواع مختلف کود و ادوات و تجهیزات باغبانی و کشاورزی را از فروشگاه آنلاین بهاران خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *