باغبانی و کشاورزی

5 نوع کود مرغی که باید با آن آشنا شوید؛ ویژگی و شرایط استفاده

به‌کارگیری کود مناسب یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد برای کاشت محصولات کشاورزی مختلف  با آن مواجه می‌شوند. از چالش‌های اینکار، انتخاب کودهای شیمیایی نظیر کود آهن و کود روی و یا مواد طبیعی مانند کود مرغی می‌باشد.

تعداد زیادی از افراد به ویژه کسانی که از گیاهان آپارتمانی برای افزایش جذابیت خانه نگهداری می‌کنند و همچنین کسانی که به دنبال کسب درآمد از طریق کشت گلخانه‌ای هستند، استفاده از کودهای ارگانیک (آلی) را به خاطر مزایای آن ترجیح می‌دهند. کود مرغی یکی از انواع کودهای آلی است که در این مقاله  5 مورد آن‌ را معرفی کرده و مشخصات و شرایط استفاده از آن‌ها بررسی می‌کنیم.

در نظر داشته باشید می‌توانید انواع کود مورد نیاز خود را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

اهمیت و ارزش استفاده از کود مرغی

کود مرغی از منابع غنی نیتروژن بوده و مقادیرِ مناسبی پتاسیم و فسفر نیز دارد. داشتن نیتروژن بالا و سایر ریزمغذی‌ها باعث می‌شود که کود مرغی به یکی از بهترین انواع کودهای حیوانی بدل شود. کود مرغی نیز مانند سایر کودها در صورت استفاده‌ی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب رساندن به گیاهان می‌شود؛ به همین علت باید با میزان و روش مصرف آن کاملا آشنا شوید. یکی از مزیت‌های مهم استفاده از این محصول، قیمت مناسب آن در مقایسه با سایر کودها می‌باشد.

ریرمغذی‌ها در کود مرغی در مقایسه با سایر کودهای حیوانی بیشتر بوده و از این نظر یک اصلاح کننده‌ی کامل خاک محسوب می‌شوند. این کود می‌تواند باعث افزایش توانایی خاک در نگهداشتن آب، کاهش فرسایش، بهبود هوادهی و زهکشی شده و با پایین آوردن مقدار شست‌وشوی کود، ساختار و بافت خاک را تقویت کند. کود مرغی همچنین تامین کننده‌ی مواد غذایی میکروب‌های درون خاک بوده که نتیجه‌ی آن افزایش تنوع زیستی خاک است؛ افزایش تنوع در نهایت باعث رشد سریع گیاه می‌شود.

ایمنی و امنیت در زمان استفاده از کود مرغی

کود مرغی مصارف مختلفی از جمله برای گیاهان آپارتمانی و مصارف گلخانه‌ای دارد. برای دریافت نتیجه‌ی بهتر، باید نکات استفاده از این کود را در نظر داشته باشید. درست مانند سایر ضایعات حیوانی، کود مرغی نیز ممکن است که حاوی عوامل بیماری‌زا از قبیل اشریشیا کلی، سالمونلا، کریپتوزپوریدیوم و… باشد. برای کاهش خطرات بیماری‌های انسان و حیوانات خانگی، مدیریت درست و احتیاط لازم است. کودهای انباشته شده باید در جایی که کودکان، حیوانات خانگی و دام‌ها به آن دسترسی ندارند، نگهداری شود.

قبل از استفاده از ضایعات حیوانی، باید آن‌ها را تجزیه کرد در غیر این صورت به گیاهان آسیب خواهند زد. فرآیند تجزیه‌ی درست، دمایی تولید می‌کند که برای کشتن اکثر عوامل بیماری‌زاکافی است.

زمان استفاده از کود مرغی

استفاده از کود مرغی برای گیاهان مختلف، متفاوت است. این کود را برای گیاهانی که در تماس با زمین نیستند مانند گوجه فرنگی، خیار و فلفل، کود مرغی را تا 90 روز قبل از برداشت محصول نباید استفاده کرد و این زمان برای گیاهانی در تماس با زمین هستند (کاهو، هویج و توت فرنگی)، این زمان تا 120 روز قبل از برداشت است.

یکی از بهترین راه‌های مصرف کود مرغی ترکیب آن با کودهای گیاهی و اضافه کردن آن به خاک است؛ این کار احتمال آسیب دیدن گیاهان را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید آن را قبل از کشت بهاری در پاییز و زمستان، به خاک اضافه کنید.

معرفی 5 نوع کود مرغی

کود مرغی انواع مختلفی دارد که در اشکال و وزن‌های مختلف در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرند. در ادامه 5 مورد از مهم‌ترین انواع کود مرغی را معرفی می‌کنیم.

  1. فضولات یا کود سیستم قفس

از آنجایی که فضولات در این حالت بدون بستر و خالص می‌باشد، این نوع از کود مرغی بالاترین ارزش را دارد چنانچه کود به صورت تازه جمع آوری شده باشد و رطوبت آن به کمتر از 15 درصد رسیده باشد. لازم بذکر است که از کود مرغ‌هایی که داروی درمانی یا پیشگیرانه مصرف می‌کنند، به هیچ وجه نباید استفاده شود.

  1. کود مرغ‌های تخمگذار یا مادر در روش بستر

این نوع از کود مرغی از بستری که مرغ‌های گوشتی یا تخمگذار در آن نگهداری می‌شود، جمع‌آوری می‌شود. این نوع کود در مقایسه با کود بستر جوجه‌های گوشتی، از نسبت کود به بستر بالاتری برخوردار بوده و ارزش بیشتری دارد.

  1. کود نیمچه‌های تخمگذار یا مادر

این نوع از کود مرغی یک محصول جانبیِ مرغداری بوده که حاوی فضولاتِ نیمچه‌های جانشین شونده‌ی تخمگذار یا مادر است. ارزش کود نیمچه‌های تخمگذار حاوی فضولات و بستر، کمتر از کود جوجه‌های گوشتی است؛ چرا که مواد بستر بیشتری در پرورش نیمچه‌ها به کار می‌رود. یکی دیگر از دلایل ارزش پایین این محصول در مقایسه با جوجه‌های گوشتی به تغذیه‌ آن‌ها برمی‌گردد؛ غذای آن‌ها از انرژی و پروتئین پایین‌تری برخوردار است درحالی که مقدار الیاف آن زیاد می‌باشد.

  1. کود بستر جوجه‌های گوشتی

کود بستر جوجه‌های گوشتی یکی از باکیفیت‌ترین انواع کودهای مرغی بوده و انرژی آن بیشتر از دیگر انواع کود مرغی‌است. ارزش آن به نوع خوراک جوجه‌ها و نحوه‌ی مدیریت کود بستگی دارد. این محصول می‌تواند حاوی 17 درصد آمونیاک، 4 درصد کراتین و مقادیر بالایی از سایر ریزمغذی‌ها باشد.

  1. کود مرغی مایع

یکی دیگر از انواع کودها، کود مرغی مایع است که از سایر کودهای مرغی به دست می‌آید. برای بدست آوردن این نوع از کود، یکی از کودهای مرغی را در یکی از انواع مایعاتی که از حلالیت بالایی برخوردار است، حل می‌کنند و بدین شکل کود مرغی مایع بدست می‌آید. این محصول مانند سایر انواع کود مرغی ضرر کمی دارد اما به دلیل فرایند تولید، باید در مصرف آن دقت نمود.

می‌توانید کود مایع مرغی غنی شده چیکوتی را از فروشگاه کشاورزی بهاران تهیه کنید.

از چه نوع کودی باید استفاده کنیم؟

جواب دقیقی نمی‌توان به این سوال داد. انتخاب نوع کود به فاکتورهایی نظیر نیاز گیاه، نوع خاک، روش کشت مدنظر و… بستگی دارد. قبل از اینکه بخواهید اقدام به خرید کود نمایید، درخصوص نیاز گیاهتان با یک متخصص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *