گل و گیاه

چه گیاهانی هوا را تصفیه می‌کنند؟

زندگی در شهرهای بزرگ و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گسترش انواع کارخانه‌ها حتی تا نزدیکی مناطق مسکونی؛ باعث افزایش آلودگی‌های محیطی شده است. در این مقاله با هم به این موضوع می‌پردازیم که اصلا تصفیه‌ی هوا چه اهمیتی دارد، چه محیط‌هایی نیاز به تصفیه هوا دارند، عملکرد گیاهان در تصفیه‌ی هوا چگونه است و در آخر به معرفی گیاهانی می‌پردازیم که برای تصفیه‌ی هوا مناسب هستند. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که می‌توانید انواع کودها و تجهیزات مورد نیاز را در قسمت فروشگاه خریداری کنید.

تصفیه‌ هوا چه اهمیتی دارد؟

هوای پاک نه تنها مهم است، بلکه برای همه ما ضروری است. با این حال، برخی ممکن است بگویند که به دلیل آلودگی هوا بیش از حد هوا، این روزها هوای پاک امکان پذیر نیست. تمیزترین محیط، اتاق یا هوا هنوز هم می‌تواند با ذرات نامرئی و گاهی اوقات قابل مشاهده و خاک پر شود که می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و یا حتی مشکلات بهداشتی موجود را تشدید کند.

چه محیط‌هایی به تصفیه هوا احتیاج دارند؟

باوجود گستردگی صنایع و ماشین آلات، در شهرهای بزرگ، تقریبا دیگر جایی نیست که بتوان گقت به تصفیه هوا احتیاج نداشته باشد. تمام محیط‌هایی که ما به طور روزمره در آنچا رفت‌وآمد داریم، ادارات، بانک، مجموعه‌ها و پاساژهای خرید، حتی محیط بسته‌ی زندگی شخصی خودمان که همان خانه‌مان است نیز به تصفیه هوا نیاز دارد و چه بسا بیشتر. چون اکثر زمان ما در خانه‌مان می‌گذرد.

بهتر است قبل از هر چیز این واقعیت را بدانیم که کیفیت هوای داخل ساختمان به مراتب بدتر از کیفیت هوا در فضای باز است. شاید باور آن مشکل باشد اما با وجود تمام گازهای سمی تولید شده توسط کارخانه ها، ماشین آلات و خودروها، عواملی از قبیل حرکت دائمی هوا، رعد و برق الکتریکی، اشعه ماورای بنفش خورشید و … کمک می‌کنند که هوا در محیط‌های باز، پاکیزه‌تر از هوای داخل ساختمان‌ها باشد. هوای داخل خانه‌ها، خصوصاً اگر در و دیوار خوب عایق بندی شده باشند، نه تنها راکد و بدون حرکت است، بلکه به طور مداوم با آلاینده‌های مختلف آلوده‌تر می‌شود.

چگونه گیاهان عمل تصفیه هوا را انجام می‌دهند؟

برخی دانشمندان اظهار داشتند که انتخاب گیاهان مناسب تصفیه هوا برای خانه می‌تواند به سم‌زدایی هوا در فضای زندگی کمک کند به این معنی که گیاهان خانگی شما نه تنها زیبا به نظر می‌رسند بلکه برای پاکسازی هوایی که تنفس می‌کنید، کمی کمک می‌کنند.

گیاهان برای زندگی انسان ضروری هستند. از طریق فتوسنتز، آنها دی اکسید کربن را که بازدم می‌دهیم به اکسیژن تازه تبدیل می‌کنند و همچنین می‌توانند سموم هوای تنفسی را از بدن خارج کنند. یک آزمایش معروف ناسا، که در سال 1989 منتشر شد، نشان داد که گیاهان داخلی می‌توانند هوا را از ترکیبات آلی فرار سرطان مانند فرمالدئید و بنزن پاک کنند. آن دسته از محققان ناسا به دنبال روش‌هایی برای سم‌زدایی موثر از هوای محیط‌های ایستگاه فضایی بودند. تحقیقات بعدی نشان داده است که میکروارگانیسم‌های خاک در گیاهان گلدان نیز در پاکسازی هوای داخلی نقش دارند. بر اساس این تحقیق، برخی دانشمندان می‌گویند گیاهان خانگی تصفیه کننده طبیعی هوا موثر هستند. و هرچه گیاه بزرگتر و برگدارتر باشد، بهتر است.

حق تمیز کردن هوا یک حق اساسی است. با این وجود به ندرت می توانیم هوای تمیز را بخصوص در شهرها تنفس کنیم. اکنون، خرید یک دستگاه تصفیه هوا برای تمیز کردن هوای محیط خود تنها گزینه عاقلانه به نظر می رسد. اما دستگاه های تصفیه هوا گران هستند. به جای آن در گیاهان خانگی سرمایه گذاری کنید. آنها نه تنها خانه شما را زیبا می‌کنند بلکه سموم را از هوا هم تمیز می‌کنند. این هم یک موقعیت برد-برد است.

معرفی گیاهانی که هوا را تصفیه می‌کنند

در اینجا به معرفی پرکاربردترین گیاهانی که هوای اطراف را پاک ‌می‌کنند، می‌پردازیم.

1.ژربرا جامزونی (Barberton daisy)

گل یا ژربرا جامزونی یا مروارید باربرتون، علاوه بر تزریق رنگ شفاف قرمز، زرد، نارنجی یا صورتی به خانه شما، پاک‌کننده‌ای موثر برای سموم فرمالدئید، تری کلرواتیلن و بنزن است که در طیف وسیعی از مواد خانگی از رنگ گرفته تا الیاف مصنوعی یافت می‌شود.

توصیه‌های مراقبتی: گیاه را در اتاقی با نور طبیعی فراوان قرار دهید و خاک را مرطوب اما زهکشی شده نگه دارید.

2. پاپیتال (Common ivy)

این گیاه چند ساله به راحتی رشد می‌کند، در کاهش ذرات عفونی موجود در هوا موثر است که آن را به یک گیاه تصفیه کننده هوا مناسب برای سرویس بهداشتی یا مجموعه‌های مختلف، تبدیل می‌کند. علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است که پیچک همچنین می‌تواند به مقابله با سطح کپک در خانه کمک کند.

3. سانسوریا (Sansevieria)

استفاده از این گیاه در اتاق خواب خود، به شما در داشتن یک خواب عالی کمک می‌کند. این ساکولانت با نوک زرد که به زبان مادرشوهر نیز شناخته می‌شود، در شب اکسیژن آزاد می‌کند و به شما کمک می‌کند هنگام خواب بهتر تنفس کنید. این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای فیلتر کردن هوای فرمالدئید، زایلن، بنزن، تولوئن و تری کلرواتیلن است.

توصیه‌های مراقبتی: مراقب باشید بیش از حد به سانسوریا آب ندهید، زیرا ریشه‌ها مستعد پوسیدگی در خاک مرطوب هستند.

4. گل‌های داوودی ( CHRYSANTHEMUM)

آشپزخانه یا اتاق نشیمن خود را با گل داوودی روشن کنید. این شکوفه‌های زیبا به تصفیه انبوهی از سموم از جمله آمونیاک و بنزن کمک می‌کند که اغلب در پلاستیک ها، مواد شوینده و چسب یافت می‌شودتوصیه‌های مراقبتی: این گیاه عاشق نور خورشید است، بنابراین آن را در محلی نزدیک پنجره آفتاب گیر قرار دهید.

5. گیاه عنکبوتی ( SPIDER PLANT)

برای کسانی که تازه می‌خواهند از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنند، گیاه عنکبوتی انعطاف پذیر انتخاب مناسبی است. این بی سر و صدا با سموم از جمله مونوکسیدکربن و زایلن، یک حلال مورد استفاده در صنایع چاپ و لاستیک، مبارزه می‌کند. اگر حیوانات خانگی دارید، این یکی از معدود گیاهان خانگی است که برای حیوانات سمی نیست.

توصیه‌های مراقبتی: شما همچنین می‌توانید spiderettes”” های کوچک را دوباره تولید کنید و یک خانواده کامل از گیاهان را پرورش دهید که تقریباً از خودشان  و شما مراقبت خواهند کرد.

6. آلوئه ورا ( ALOE VERA )

یک گیاه آلوئه ورا شفابخش، علاوه بر زیبایی به طاقچه پنجره آشپزخانه شما و خاصیت‌های درمانی‌ای که دارد، باعث تصفیه‌ی هوای اطراف شما می‌شود. این گیاه شاداب، باعث پاکسازی هوای فرمالدئید و بنزن می‌شود که در لاک‌ها، مواد کف و مواد شوینده وجود دارد. و گیاهی مناسب برای آشپزخانه‌ی هر خانه‌ای می‌باشدتوصیه‌های مراقبتی: این گیاه در مکان آفتابی رشد می‌کند.

7. نخل راپیس ( Rhapis excels)

این یکی از معدود گیاهانی است که می‌تواند به کاهش سطح آمونیاک کمک کند که در طیف وسیعی از محصولات پاک کننده یافت می‌شود. خرید آنها کاملاً گران است بنابراین ممکن است بخواهید که سایز را کوچکتر تهیه کنید یا از با خرید بذر و دانه‌ی آن، شروع کنید. مشاوره مراقبت: رطوبت دوست، این گیاه در محیط‌هایی مثل حمام شادابی زیادی دارد.

8. فیکوس بنجامین یا گریه انجیر

این گیاه جزوگیاهان خانگی محبوب از زمان ویکتوریا بوده است. گریه انجیر می‌تواند به مقابله با سطح فرمالدئید، زایلن و تولوئن کمک کند. مشاوره مراقبت: آنها گیاهان نسبتاً گیجی هستند و تغییر را دوست ندارند. انجیر گریان خود را در زیر نور روشن و غیرمستقیم و دور از پیش نویس ها نگه دارید، و تا سال‌های سال تصفیه کننده قابل اطمینان خواهد بود.

9. آگلونما (Aglaonema)

ثابت شده است که این گیاه گرمسیری یک پاک کننده موثر فرمالدئید و بنزن است که در مواد شوینده و مواد آرایشی یافت می‌شود. مشاوره مراقبت: آگلونما در شرایط کم نور و مرطوب سازگار است، بنابراین حتی در سرویس بهداشتی شما رشد می‌کند. اگر تصمیم دارید گیاه را در جای دیگری نگه دارید، یادتان باشد که برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن برگ گیاه، گاهی برگها را غبارآلود کنید

10. پتوس (POTHOS)

گیاه پتوس یا پیچک شیطان، به دلیل داشتن برگ‌های بزرگ و مومی مشهور است و برای تمیز نگه داشتن هوای خانه مناسب است. اگر در مراقبت از گیاهان مهارت چندانی ندارید، استفاده از این گیاه بسیار مناسب است؛ زیرا در اکثر شرایط نوری به خوبی کار می‎کند.

مشاوره مراقبت: در حالی که پتوس در هر جایی شکوفا خواهد شد، اما آنها نقاط روشن را در خانه ترجیح می‌دهند. آنها همچنین رطوبت را دوست دارند، بنابراین رطوبت مورد نظرشان را تامین کنید. آبیاری آنها هم به صورت هفتگی یا هر زمان که خاک احساس خشکی کرد.

11. نخل کنیتا (KENTIA PALM)

نخل زیبای کنتیا گونه‌ای از گیاهان گل‌دار است که از خانواده خرما Arecaceae است. مناسب برای کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند. آنها فوق العاده مقاوم، زیبا و تصفیه کننده هوا هستند.

مشاوره مراقبت: نخل کنتیا نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد اما سایه را تحمل می‌کند. برای جلوگیری از آبیاری زیاد ، اطمینان حاصل کنید که ابتدا خاک بالا را خشک باشد. اگر آب کافی نداشته باشد، متوجه قهوه ای شدن نوک برگ ها می‌شوید.

12. فیکوس الاستیکا

این گیاه همیشه‌سبز در اصل از هند می‌آید و گیاه مقاومی است. این گیاه آپارتمانی عاشق روشنایی، نور فیلترشده و آبیاری هفتگی در تابستان و آبیاری دو هفته یک بار در زمستان می‌باشد. انتخاب فیکوس الاستیکا به عنوان یک گیاه آپارتمانی یک بی‌نظیر است؛ زیرا قابلیت رشد در گلدان‌های کوچک یا بزرگ در خانه را دارد. حتی می‌توان فیکوس را مستقیم در باغچه کاشت. فیکوس الاستیکا باعث از بین رفتن سم‌های زایلین، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتلین می‌شود. لازم است بدانید که این ماده برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است، بنابراین اگر نزدیک به حیوانات خانگی خود هستید، بیش از حد مراقب باشید.

سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم که اهمیت استفاده‌ی گیاهان در تصفیه‌ی هوا را بیان کنیم؛ اما این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که گیاهان هوا را به اندازه کافی تمیز نمی‌کنند تا در خانه شما تغییر چشم‌گیری ایجاد کند. اگر می‌خواهید نتیجه‌ی قابل توجهی بگیرید، باید تعداد زیادی از گیاهان آپارتمانی را تهیه کنید. و برای داشتن گیاهان آپارتمانی سالم و زیبا، باید به صورت منظم، گیاه را با کودهای مناسب آن، تغذیه کنید. برای خرید کودهای مناسب مصارف خانگی از اینجاوارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *