گلخانه

گیاهان دارویی مناسب اقلیم فارس

کاشت گلخانه‌ای به یک امر فراگیر در میان افراد تبدیل شده‌است به نحوی که امروزه بخش عمده‌ای از سود محصولات گیاهی ناشی از کاشت گلخانه‌ای است. در حقیقت مزایا و آسان بودن تأسیس گلخانه به نحوی است که امروزه برای تأسیس هر گلخانه‌ای، علاوه بر داشتن بودجه‌ی کافی، تسلط سطحی بر علوم کشاورزی و استفاده از کارشناسان مجرب کافی خواهد بود. از آن جایی که تعداد گلخانه‌های هر محیطی در حال افزایش است، توجه به پرورش و فروش گیاهانی که پتانسیل فروشی دارند باید در اولویت اصلی هر گلخانه‌داری باشد. گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین و پرتقاضاترین گیاهانی هستند که امروزه در تعداد زیادی از مزارع و گلخانه‌ها کاشته می‌شوند. از طرف دیگر، اقلیم فارس شرایط آیده‌آلی برای کاشت گیاهان دارویی دارد. با توجه به مناسب بودن اقلیم و نوع گیاه، دانستن مهم‌ترین نکات مرتبط با کشت گیاهان دارویی در اقلیم فارس از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل نیز در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید میتوانید  ادوات و تجهیزات گلخانه‌ای مورد نیاز را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران، از اینجا تهیه کنید.

گیاهان دارویی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در هنگام کسالت، یکی از بزرگان خانواده، گیاهی را برای درمان به شما پیشنهاد کند. دلیل این کار بی‌ارتباط به علم پزشکی نیست؛ چرا که در اکثر گیاهان، قسمتی تحت عنوان ماده‌ی مؤثره وجود دارد. این ماده در هر گیاهی متفاوت است به همین دلیل نیز برای استفاده از گیاهان دارویی نیاز است تا آشنایی دقیقی با خاصیت دارویی هرکدام داشته باشید. در ایران، استفاده از گیاهان دارویی به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد و همین موضوع نشان می‌دهد که نیاکان ما از خاصیت چنین گیاهانی آگاه بوده‌اند. رونق استفاده از چنین گیاهانی در ایران و به طور کلی کشورهای شرق جهان به زمانی بازمی‌گردد که آثار جالینوس و بقراط توسط محققان ترجمه شد که در این آثار به اهمیت و فواید گیاهان دارویی اشاره شده بود. گیاهان دارویی به روش‌های متعددی مصرف می‌شوند. عده‌ای از آن‌ها را پس از خشک کردن مصرف می‌کنند؛ عده‌ای دیگر نیز پس از حرارت داده‌شدن مورد استفاده قرار میدهند. هرچند که برخی از گیاهان دارویی را می‌توان به صورت تازه نیز مصرف کرد.

کاشت گیاهان دارویی

حال که با مفهوم گیاهان گلخانه‌ای آشنا شدید، می‌توانیم به بررسی کاشت این دسته از گیاهان بپردازیم. به طور کلی برای کاشت گیاهان گلخانه‌ای نیاز است تا در ابتدا بازار هدف خود را شناسایی نمایید. شناخت بازار هدف به شما کمک خواهد کرد تا گیاهان دارویی مناسب این کار را جهت کشت انتخاب کنید. توجه به مواردی مانند اقلیم محیط، شرایط آب و هوایی، سلیقه‌ی مشتریان و امکانات موجود به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گیاهان دارویی را جهت کاشت، انتخاب نمایید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای شروع هر نوع پروژه‌ای در راستای کاشت گیاهان دارویی نیاز است تا علاوه بر تخمین هزینه‌ها، از مشاوران متخصصی استفاده نمایید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که کاشت گیاهان دارویی، بدون داشتن شناخت کامل نسبت به این نوع از گیاهان غیرممکن است. به همین منظور باید پیش از آغاز چنین کاری، اطلاعات خود را نسبت به خواص گیاهان و ویژگی‌های دارویی موجود در هرکدام، تقویت نمایید.

مزایای کشت گیاهان دارویی

همانطور که ذکر شد، اکثر گیاهان دارویی دارای مؤثره هستند. با توجه به این موضوع، مهم‌ترین مزیت استفاده از گیاهان دارویی آن است که دیگر عوارض استفاده از داروهای شیمیایی، گریبان‌گیر شما نخواهند بود. با توجه به این موضوع تعداد زیادی از افراد به دنبال استفاده از آن هستند، پس نگرانی بابت وجود تقاضا نسبت به گیاهان دارویی را نداشته باشید. از طرف دیگر خرید و مصرف گیاهان دارویی نیازی به نسخه‌ی پزشک نداشته، به همین منظور نیز کاشت و فروش این گیاهان، نیازی به مجوز خاصی نخواهد داشت. هرچند که برای کاشت گلخانه‌ای یا زمینی گیاهان دارویی باید از تجربه‌ی لازم و نیروی انسانی حرفه‌ای بهره‌مند باشید. با توجه به نکات ذکر شده در ارتباط با مزایای کاشت گیاهان دارویی، می‌توان مزیت اساسی را وجود بازار دائمی برای آن تعریف کرد؛ چرا که سهولت خرید و استفاده و نبود عوارض مواد شیمیایی همواره مردم را به سمت استفاده از چنین گیاهانی ترغیب می‌کند.

کاشت گیاهان دارویی در استان فارس

استان فارس یکی از بهترین اقلیم‌های کاشت گلخانه‌ای و کشاورزی را در اختیار دارد به همین دلیل نیز این استان به عنوان یکی از مناطق پیشرو در حیطه‌ی کشاورزی و گلخانه‌داری شناخته می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توان چنین استنباط کرد که کاشت گیاهان دارویی در استان فارس می‌تواند از جنبه شرایط اقلیمی و آب و هوایی، کاملا ایده‌آل باشد؛ چرا که چنین محیطی علاوه بر داشتن مشتریان این دسته از گیاهان، به شما کمک می‌کند تا حیطه‌ی کاری خود را توسعه داده و اقدام به صادرات گیاهان دارویی به سایر استان‌های دیگر نمایید. همچنین ظرفیت‌های موجود در شرایط اقلیمی استان فارس باعث شده تا افرادی که به دنبال صادرات خارجی گیاهان دارویی هستند نیز به کاشت این دسته از گیاهان در آن بپردازند.

گیاهان دارویی و استان فارس

همانطور که ذکر شد برای کاشت گیاهان دارویی نیاز است تا علاوه بر شناخت ویژگی‌های مؤثر بر رشد گیاه، خواص هر گیاه و نوع آن را نیز شناسایی نمایید. در حقیقت شما باید پیش از راه‌اندازی هر نوع پروژه‌ای در زمینه‌ی کاشت گیاهان دارویی در استان فارس، گیاهان مورد نظر را شناسایی نمایید. از جایی که اقلیم فارس، بستر مناسبی برای کاشت این گیاهان است باید گیاهان دارویی پرتقاضاتری را برای این کار انتخاب نمایید. با توجه به این موضوع در زیر به معرفی مهم‌ترین گیاهان دارویی مناسب اقلیم فارس می‌پردازیم.

1. زعفران

یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی با خاصیت‌های منحصر به فرد، زعفران است. در حقیقت، کشت زعفران در فارس به شما این امکان را می‌دهد تا به سوددهی سریعی دست‌یابید. از آن جایی که زعفران را به شیوه‌های متعددی می‌کارند باید روش مناسب خود را برای این کار انتخاب نمایید. سه شیوه‌ی کشت نواری معمولی، کشت کپه‌ای و کشت چاله‌ای، از مهم‌ترین شیوه‌های کشت زعفران هستند که به شما کم خواهند کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به صادرات محصول مرغوب خود نمایید.

2. گل محمدی

گل محمدی خواص دارویی بسیار زیادی دارد؛ به همین دلیل نیز به عنوان یکی از پرطرفدارترین گیاهان دارویی در استان فارس کاشته می‌شود. مهم‌ترین خاصیت این گیاه، تأثیرات شگرفی است که بر پوست دارد. از آن جایی که می‌توان با استفاده از گل محمدی، برخی از التهابات پوستی را درمان کرد، معمولا تعداد زیادی از افراد، آن را تهیه می‌کنند. همچنین ویژگی منحصر به فرد دیگر این گیاه، توانایی کاهش چین و چروک پوست است؛ از آن جایی که تعداد افرادی که به کرم‌های شیمیایی اعتماد ندارند زیاد است، استفاده از گل محمدی به عنوان یک گیاه دارویی به عنوان یک راه‌حل جایگزین برای آن‌ها مطرح خواهد شد.

3. آویشن

نمی‌توان صحبت از گیاهان دارویی کرد و حرفی از آویشن نزد. محبوبیت این گیاه در بسیاری از خانواده‌ها بسیار زیاد بوده و همین موضوع باعث شده تا کاشت آویشن در فارس نیز در اولویت قرار گرفته باشد. در حقیقت خواص این گیاه دارویی به قدری زیاد است که نیازی نیست از نظر به فروش رسیدن آن نگران باشید. شرایط متعددی برای کاشت آویشن وجود دارند اما مهم‌ترین آن دما است که معمولا به دلیل نیاز آن به هوای گرم، طبیعت فارس به عنوان محیط ایده‌آلی برای کشت آویشن در نظر گرفته می‌شود. همچنین در کاشت آویشن باید از وجود نور کافی مطمئن شوید به همین دلیل نیز باید گلخانه‌ی خود را در محیطی قرار دهید که دسترسی گیاه به نور خورشید زیاد باشد. شهرستان‌های فارس معمولا در بیشتر روزهای سال از این خاصیت بهره‌مند هستند.

4. به‌لیمو

کشت به‌لیمو در فارس می‌تواند به عنوان یک سکوی پرتاب تلقی شود. این گیاه دارای خواص دارویی بسیار زیادی است که همین موضوع باعث شده تا از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از گیاهان دارویی پراستفاده در خانه‌ها شناخته شود. مهم‌ترین خاصیت استفاده از به‌لیمو، توانایی آن در رفع مشکلات مرتبط با بی‌خوابی است. همچنین به‌لیمو را به عنوان یک گیاه دارویی در راستای بهبود سرماخوردگی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر اکثر افرادی که دچار مشکلات سوء هاضمه هستند نیز از این گیاه استفاده می‌کنند. مهم‌ترین اصل در کاشت به‌لیمو، آن است که باید آب و هوای معتدلی را برای آن ایجاد کنید. با توجه به این موضوع، کشت این گیاه گلخانه‌ای باید در استانی باشد که دارای این وضع اقلیم است. استان فارس همواره به عنوان یک استان با شرایط جوی معتدل شناخته شده‌است که همین موضوع باعث شده تا کشت و فروش به‌لیمو در این استان رواج داشته باشد.

5. مرزنجوش

یکی دیگر از گیاهان دارویی مناسب اقلیم فارس مرزنجوش است. این گیاه را عمدتا به دلیل خواص کنترل دردی که دارد می‌شناسند. معمولا افرادی که از سردرد یا درد عضلانی رنج می‌برند، این گیاه را برای تسکین و کنترل درد خود انتخاب می‌کنند. با توجه به این خاصیت، مشتریان زیادی برای مرزنجوش وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا به یکی از گیاهان دارویی مناسب جهت کاشت در فارس شناخته شود.

سخن آخر

کاشت گیاهان دارویی باید با توجه به نوع اقلیم و بازار هدف آن صورت گیرد. با توجه به این موضوع استفاده از مزایای موجود در اقلیم فارس برای کشت چنین گیاهانی بسیار مناسب خواهد بود. در این مقاله با بررسی مهم‌ترین گیاهان دارویی مناسب اقلیم فارس سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.

همچنین برای تهیه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی مورد نیاز موجود در فروشگاه آنلاین کشاورزی بهاران، از اینجاوارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *