گل و گیاه

گیاه ورنا (شرایط نگهداری، علت ریزش برگ، خواص و …)

گل ورنا یا همان پیله­آ میکروفیلا با نام علمی pilea microphylla و نام لاتین artillery plant و gunpowder plant است. زیستگاه گیاه ورنا از مکزیک تا برزیل بوده و به دلیل شکل گیاه که دارای برگ‌های کوچک سبز هستند، به‌عنوان پوشش سطح خاک هم نیز استفاده می‌شود، اما اکثریت افراد به دلیل این که این گیاه برای رشد نیاز به آفتاب ندارد، آن را در فضای خانه به‌عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می‌کنند. البته گیاه ورنا گل‌های سبز کوچک نیز می‌دهد که زیبایی خاصی ندارد.

در زیستگاه بومی ممکن است تا ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر گستردگی عرضی پیدا کند. این گیاه به دلیل برگ­های کوچک، گرد شکل و براق، دارای ظاهری بسیار زیبا است که شباهت زیادی با گیاه سرخس دارد. این گیاهان دارای انواع مختلفی است. پیله­آ­ میکروفیلا واریگاتا با نام علمی variegata گیاهی کوچک­تر با برگ­های ابلق ، سفید و صورتی هست که می‌تواند تا حداکثر ۱۵ سانتی‌متر قد بکشد.

شرایط نگهداری و آبیاری گیاه ورنا چیست؟ برای این گیاه زیبا چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد؟

تصویر گیاه ورنا (شرایط نگهداری، علت ریزش برگ، خواص و ...) #1

شرایط نگهداری و مشکلات گیاه ورنا:

  • نور مناسب برای گیاه ورنا:

این گیاه سایه دوست، به نور غیرمستقیم و فیلتر شده پنجره نیاز دارد تا شاد و سرسبز بماند. در صورتی که نور مستقیم به گیاه ورنا بتابد، برگ­ها به قهوه­ای تغییر رنگ می‌دهند و دچار سوختگی می‌شوند.

  • آبیاری مناسب گیاه ورنا:

این گیاه به خشکی تا حدودی مقاوم بوده و نیازمند آبیاری متوسط و رطوبت دوست است و در محیط­های مرطوب رشد سریع‌تری دارد، از این رو بهتر است رطوبت مورد نیاز گیاه با غبار پاشی تأمین شود. غبار پاشی باید از فاصله تقریباً یک متری برای گیاه انجام شود و قطرات آب به‌صورت مستقیم روی برگ­های گیاه قرار نگیرد یا برای گلدان جزیره درست شود.

  • جا به جا کردن گیاه:

بهتر است بعد از خرید این گیاه، جای مناسب جهت نگهداری را مشخص کنید و گل را زیاد جابه‌جا نکنید. گیاه ورنا مانند گیاه بنجامین، به جابه‌جایی حساس است و دچار ریزش برگ می‌شود.

  • دمای مناسب گیاه ورنا:

گیاه ورنا حساس به سرما است و در صورتی که دما به نزدیکی صفر برسد، آب میان بافتی برگ‌ها یخ می‌زند و برگ­ها شروع به ریزش می‌کنند. دمای اتاق و گرمای متعادل برای این گیاه مناسب است اما در صورتی که در فضای گرم قرار بگیرد باید به میزان آبیاری دقت شود. بهترین و ایده آل­ترین دما برای رشد آن‌ها در مناطق گرمسیری ۱۸ الی ۲۵ درجه هست.

  • خاک مناسب گیاه ورنا:

گیاه ورنا به خاکی سبک با زهکش بالا احتیاج دارد تا آب در اطراف ریشه باقی نماند در غیر این صورت، ریشه­های گیاه دچار پوسیدگی می‌شوند. برای خاک می‌توانید از ترکیبات سبک کننده‌ی خاک مثل خاک برگ و پرلیت در بستر آن به کار ببرید.

تصویر گیاه ورنا (شرایط نگهداری، علت ریزش برگ، خواص و ...) #3

  • گیاه ورنا پیوندی و روش تکثیر آن:

تکثیر این گل آپارتمانی، مانند تکثیر پتوس از طریق قلمه ساقه است. قلمه­های انتخابی باید به طول ده سانتی‌متر باشند و جهت ریشه­زایی سریع­تر، انتهای قلمه را در هورمون ریشه‌زایی بزنید و در خاک سبک قرار دهید. روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید و محیط قلمه را مرطوب نگه دارد.

گیاه ورنا به دو روش قلمه‌ای و تقسیم ریشه قابل تکثیر است که با روش قلمه­گیری این گیاه آشنا شدید و برای تقسیم ریشه، می‌توانید در فصل بهار یا تابستان، گل را از گلدان خارج کرده و بستر خاک مناسبی تهیه کنید. سپس قسمتی از بوته که دارای چند برگ و ریشه است را با چاقوی تمیز جدا کنید و در گلدان قرار دهید. بعد از گذشت یک ماه و نیم تا دو ماه، ریشه‌ها در گلدان پر می‌شود و رشد گیاه را مشاهده می‌کنید.

برای تعویض گلدان، در نظر داشته باشید که ریشه­های این گیاه کم پشت و سطحی هستند بنابراین گلدان­های بزرگ مناسب این گیاه نیست و زمانی که ریشه­ها را در کف گلدان مشاهده کردید، گلدان را عوض کنید.

  • کود مناسب گیاه ورنا و هرس آن

برای کوددهی می­توانید در فصل بهار و تابستان اقدام کنید. این گیاهان همانند سایر گل و گیاهان آپارتمانی برای رشد خود به تقویت و کود مناسب نیاز دارد. برای این گیاهان می‌توانید از کود 20-20-20 استفاده کنید.

هرس گیاه ورنا باید در اواخر تابستان انجام شود و برای پرپشت شدن شاخه‌های گیاه می­توانید شاخه­های بلند و خارج از فرم را سرزنی کنید.

  • مشکل سیاه شدن ساقه گیاه آپارتمانی ورنا:

گیاه ورنا به ندرت دچار بیماری و افت می‌شود و ممکن است ساقه گیاه در اثر عوامل قارچی، سیاه شود. در چنین شرایط بهتر است از قسمت ساقه‌های سالم، قلمه­گیری کنید. در صورتی که گیاه به تازگی دچار این مشکل شده، می‌توانید با قارچ کش آن را آبیاری کنید و بهتر است خاک گلدان را عوض کرده و از خاک گلدان قبلی استفاده نکنید.

  • علت پژمرده شدن گیاه ورنا و ریزش برگ:

زمانی که این گیاه در حالت کم آبی یا نور خورشید مستقیم قرار بگیرد، برگ‌ها یا ساقه دچار سوختگی شده و برگ­ها قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند. بهتر است از نور فیلتر شده برای گیاه استفاده کنید و زمان آبیاری انجام دهید که سطح خاک گلدان خشک شده باشد.

  • مشکل شپشک‌های آرد آلود: 

گیاه ورنا آفات، حشره‌ای یا بیماری و مشکلات جدی ندارد. این مشکل در اثر رطوبت و گرمای زیاد به وجود می­آید که برای نابودی این آفات می‌توانید از سم­های سیستمیک شیمیایی مانند کنفیدور به‌صورت یک بار در هفته استفاده کنید.

در صورتی که گیاه شما دچار کنه‌های تار عنکبوتی شود، می‌توانید از سم‌های پالیزین و مالاتیون استفاده کنید.

تصویر گیاه ورنا (شرایط نگهداری، علت ریزش برگ، خواص و ...) #5

این گیاه هر چند که در زیستگاه بومی خود، به خوبی رشد می‌کند و به نظر می‌رسد گیاهی با رشد سریع بوده اما گیاهی حساس و ظریف است. در صورتی که شرایط نگهداری گفته شده را برای این گل آپارتمانی زیبا تهیه نکنید، به سرعت از بین می‌رود. بهتر است ابتدا، شرایط منزل خود را بررسی کنید و در صورتی که با شرایط نگهداری گیاه متفاوت بود، گیاه دیگری را برای زیبایی منزل انتخاب کنید. مجموعه کشاورزی بهاران، با داشتن بستر خاک مناسب و سم و کودهای مناسب گیاه ورنا، میتواند نگهداری این گیاه را تا حد زیادی برای شما راحت­تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *