باغبانی و کشاورزی

چگونه بهترین قیچی باغبانی را انتخاب کنیم

انتخاب بهترین قیچی باغبانی

قیچی باغبانی ابزاری است که مردم از صدها سال پیش به کاربرد آن پی برده و برای هرس کردن شاخه‌ها و پیوند زدن گیاهان از آن استفاده می‌کردند. تفاوتی ندارد که یک باغبان حرفه‌ای باشید یا اینکه منزلتان منبع گل باشد. در هر شرایطی به این قیچی نیاز پیدا خواهید کرد. قیچی‌های باغبانی در انواع متفاوتی تولید شده و می‌توانند برخی نیازها را پوشش دهند. در ادامه این مقاله از بهاران شما را با انواع قیچی باغبانی آشنا کرده و نکاتی را متذکر خواهیم شد که در هنگام خرید آن، باید به آن‌ها توجه کنید.

قیچی میوه چینی یکی از انواع قیچی باغبانی است؛ می‌توانید آن را از فروشگاه کشاورزی آنلاین بهاران تهیه کنید.

تاریخچه قیچی باغبانی

انسان از زمانی که به روش قلمه زدن پی برد، از ابزاری به نام قیچی باغبانی استفاده می‌کرد. اولین مردمانی که این قیچی را ابداع کردند، مردم چین و ژاپن بودند که از آن برای هرس گیاه بونسای استفاده می‌کردند. این قیچی از سال 1819 وارد کشور اروپا شد و معمولاً اشراف زادگان از آن‌ها استفاده می‌کردند. از سال 1890 به بعد، این محدودیت استفاده کنار گذاشته شد و عموم مردم توانستند از این ابزار کاربردی استفاده کنند.

اطلاعات بیشتر درباره‌ی قلمه زدن را در مقاله‌ی “آموزش 0 تا 100 قلمه زدن گیاهان خانگی” مطالعه کنید.

انواع قیچی باغبانی و مزایا و معایب آن‌ها

قیچی‌های باغبانی برای مصارف متفاوتی استفاده می‌شوند. کاربرد این قیچی‌ها با ظاهر و ویژگی‌هایی که دارند، از یکدیگر متمایز شده است. در زیر سه نوع متفاوت قیچی باغبانی گفته شده است.

  • قیچی بای پس bypass pruners

پرکاربردترین قیچی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیچی بای پس است. این قیچی عموماً برای بریدن شاخه و ساقه‌های زنده و با قطر 2.5 سانتی‌متر استفاده می‌شود. می‌توان این قیچی باغبانی را به یک قیچی ساده تشبیه کرد؛ چرا که فک پایینی آن شبیه به سندان است و بر روی آن یک عدد تیغه نازک برای برش راحت‌تر شاخه قرار داده شده است. ظاهر فک پایینی به شکل مقعر است و ظاهر فک بالایی نیز که فقط یک سمت آن تیز می‌شود، محدب است.

معایب:

  • استفاده از قیچی بای پس برای بریدن شاخه‌هایی که خشک شده‌اند، مناسب نیست.

مزایا:

  • این ابزار به واسطه تیغه‌ای که دارد، برش صافی را در ساقه گیاه ایجاد می‌کند.
  • نحوه ساخت تیغه این قیچی باعث شده بریدن ساقه بسیار راحت‌تر شود و به نیروی کمی نیاز داشته باشد.
  • می‌توانید از این قیچی برای بریدن قسمت‌هایی که نزدیک جوانه هستند و همچنین گوشه‌های تنگ استفاده کنید.

چگونه بهترین قیچی باغبانی را انتخاب کنیم #1

  • قیچی باغبانی سندانی anvil pruners

قیچی باغبانی مدل سندانی از یک فک پایینی با سطح صاف و یک فک بالایی با جنس سخت و بسیار تیز ساخته شده است. سازندگان برای اینکه از خراشیدگی تیغه بالایی توسط سندان جلوگیری کنند، معمولاً آن را از فلزات سخت مانند فولاد کربن و کروم می‌سازند. همچنین برای ساخت سندان از فلزات نرم‌تر مانند آلومینیوم، برنج و روی استفاده می‌کنند. اصلی‌ترین کاربرد این قیچی باغبانی، بریدن شاخه‌هایی است که توسط قیچی‌های دیگر بریده نمی‌شوند.

معایب:

  • نمی‌توان از این قیچی برای برش‌های زاویه‌دار استفاده کرد.
  • قسمت‌های بریده شده ناصاف هستند.
  • در گوشه‌های تنگ و کم‌جا امکان استفاده وجود ندارد.
  • قدرت زیادی برای بریدن شاخه‌های قطور نیاز دارد.

مزایا

  • با این قیچی می‌توان شاخه‌های خیلی قطور را برش داد.
  • امکان بریدن شاخه‌های خشک شده وجود دارد.

چگونه بهترین قیچی باغبانی را انتخاب کنیم #3

  • قیچی منقار طوطی parrot-beak pruners

هر دو فک این قیچی باغبانی، دارای لبه‌های تیزی هستند. این دو فک درست همانند قیچی‌های عادی، در هنگام برش دادن شاخه از کنار یکدیگر عبور می‌کنند. این قیچی معمولاً برای مصارف خانگی مناسب است. افرادی که در منزل از گل و گیاه نگهداری می‌کنند، می‌توانند از این قیچی برای بریدن شاخه‌های نازک استفاده کنند.

معایب:

  • قیچی باغبانی منقار طوطی قدرت لازم برای بریدن شاخه‌های کلفت را ندارد.
  • از این قیچی نمی‌توان برای بریدن شاخه‌های خشک استفاده کرد.

مزایا:

  • برای استفاده در منزل مناسب است و به راحتی می‌توان گیاهان کوچک را هرس کرد.
  • این امکان را دارد که شاخه‌های نازک را ببرد.

چگونه بهترین قیچی باغبانی را انتخاب کنیم #5

نکاتی که باید در هنگام خرید قیچی باغبانی در نظر بگیرید

اینکه افراد بتوانند قیچی مناسبی را با توجه به کاربرد خاصی که دارد انتخاب و خریداری نمایند، مستلزم دانستن نکاتی در مورد آن است. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم

  • نوع قیچی خود را انتخاب کنید

در قسمت ابتدایی مقاله انواع قیچی باغبانی را معرفی کردیم. اولین کاری که قبل از خرید این ابزار باید انجام دهید، این است که نوع آن را مشخص کنید. می‌توانید با توجه به کاری که قرار با این قیچی انجام دهید، بهترین قیچی را برای خود گزینش نمایید. طبیعی است که نوع قیچی که برای بریدن شاخه‌های قطور مورد استفاده می‌گیرد با قیچی که برای بریدن ساقه گل‌ها استفاده خواهد شد، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

  • توجه به جنس دسته قیچی

دسته قیچی که خریداری خواهید کرد، باید جنس مناسبی داشته باشد. جنس دسته باید آن‌قدر باکیفیت باشد که در صورت وارد شدن ضربه به آن، از بین نرود. همچنین در هنگام استفاده از قیچی، نباید دستتان اذیت شود. اگر به این موضوع دقت نکنید، می‌تواند باعث زخم شدن دستان شما در دراز مدت شود.

طول دسته قیچی نیز بسیار مهم است. اگر قرار است از قیچی مورد نظر برای بریدن شاخه‌های کلفت استفاده شود، قیچی که دارای دسته‌های بلند باشد گزینه بهتری است. اگر از قیچی باغبانی دسته کوتاه استفاده کنید، باید نیروی بیشتری را برای بریدن همان شاخه، صرف کنید. همچنین اگر قصد دارید از این قیچی برای بریدن برگ‌ها و ساقه‌های نازک استفاده کنید، قیچی دسته کوتاه می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

چگونه بهترین قیچی باغبانی را انتخاب کنیم #7

  • جنس تیغه قیچی باغبانی

مهم‌ترین مؤلفه موجود در قیچی باغبانی، تیغه آن است. استحکام این تیغه باید به‌قدری باشد که در هنگام هرس شاخه‌های قطور، آسیب نبیند. فلزاتی که برای ساخت تیغه این ابزار استفاده می‌شوند، باید ضد زنگ بوده و در مقابل رطوبت مقاومت داشته باشند. اگر برای خرید این قیچی محدودیت مالی ندارید، می‌توانید تیغه‌ای را انتخاب کنی که جنس آن از تیتانیوم باشد. فلز تیتانیوم هر دو مؤلفه بالا را دارد و در درازمدت آسیب کمتری در آن به وجود خواهد آمد. در صورتی که توانایی خرید این محصول را ندارید، می‌توانید از تیغه‌هایی با جنس فولاد ضدزنگ و کروم وانادیوم استفاده کنید.

  • راحتی استفاده از قیچی باغبانی

اگر می‌خواهید در کنار استفاده از این ابزار به فکر سلامت دستان خود نیز باشید، باید قیچی را انتخاب کنید که دسته خوش دستی داشته باشد. در صورتی که روکش دسته از جنس پلاستیک روکش‌‌دار بوده و ارگونومیک باشد، می‌تواند کمترین آسیب را به دستان شما وارد کرده و در نتیجه از هرس کردن گیاهان خود لذت ببرید.

  • وزن قیچی باغبانی

قیچی که از آن استفاده می‌کنید، باید دارای وزن مناسبی باشد. این وزن، با جنس تیغه و دسته محصول مرتبط است و هر قدر که آن‌ها سنگین‌تر باشند، وزن قیچی نیز بالاتر می‌رود. اهمیت توجه به این نکته، جایی مشخص می‌شود که از این قیچی مدت زمان زیادی استفاده کنید. استفاده از قیچی که وزن زیادی دارد در طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد درد در مچ دست شود. در صورتی که به وزن محصول توجه نمایید، می‌توانید از این موضوع پیشگیری نمایید.

در این مقاله‌ نکاتی اساسی در مورد خرید قیچی باغبانی مطرح شد. این نکات به نوع کاری که با این ابزار انجام خواهید داد، وابسته هستند. همه این نکات، می‌توانند به عنوان معیاری نیز برای قیمت گذاری بر روی قیچی‌ها استفاده شوند. اولین چیزی که در هنگام خرید قیچی باید به آن دقت کنید، راحتی و سلامت خودتان است. با انتخابی درست و خرید کالای مناسب، می‌توانید از کاری که با آن انجام خواهید دارد نهایت لذت را ببرید.

علاوه بر قیچی باغبانی، به تجهیزات دیگری نیز نیاز دارید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی “معرفی 20 از ابزارهای باغبانی که حتما به آن نیاز دارید!” را مطالعه کنید.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه‌ی بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *